Beste klanten door maximale toegevoegde waarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, UX en visual design

jan. 15 2010
 

Convergeren en divergeren binnen een situatie die ik bij klanten soms tegenkom.

Eerste fase, convergeren

Vaak verzoekt een ondernemer/organisatie om een oplossing of doorvoering van een idee. Er komt dan een gesprek waarbij de ander aan mij wil uitleggen welke oplossing gemaakt moet worden.

Als ik met vragen probeer te achterhalen waarom voor deze richting/oplossing gekozen is ontdek ik snel welke afwegingen de ander gemaakt heeft. En die afwegingen zijn heel interessant, omdat hierin aannames nog eens boven tafel komen. Kloppen die aannames nog en zijn er beslisstappen genomen toen er nog en ander doel was? Hierbij speelt analytisch vermogen een grote rol: alles afpellen tot twee elementen over blijven: de werkelijke reden van actie en het doel (of de wens), dat is wat mij betreft de essentie. Hierbij zijn analytische vaardigheden erg belangrijk.

Tweede fase: dromen en richting bepalen

Nu de reden van actie en doel duidelijk zijn gaan we samen kijken welke weg het slimste en meest kansrijk is. In dit deel is dromen belangrijk. Kijk naar de meest ideale weg. Een korte spontane brainstorm werkt op dat moment heel sterk. Na de korte brainstorm kan er (zoals standaard) getoetst worden en grote lijnen bepaald worden. Dit deel kan je associatief, creatief noemen.

Hierna volgen nog meerdere stappen voordat er iets concreets op tafel licht, maar de "juiste mindset" is er en ieder is overtuigd dat er een veel waardevollere oplossing komt of is.



Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Van 1996 tot en met 2004 heeft Sibren bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl. Toen moest hij nog aan klanten uitleggen wat 'het internet' is en hoe je de website op je computer kon 'toveren', Google was er toen nog niet.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen verkopen.

De ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een Full Service marketing & design buro voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 (0)23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer