Sneller klanten door heldere toegevoegde waarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, UX en visual design

apr. 09 2012
 

Overal vind je de mooiste termen die met de communicatie van jouw bedrijf te maken hebben. Hoe kom je wegwijs in het doolhof van termen en definities? En waar heb je wat aan? Iedereen geeft een eigen interpretatie aan de termen. Bijna alle beroepen in de creatieve sector zijn vrije beroepen, daardoor loopt alles door elkaar en is er weinig houvast.

Traditioneel: Design versus Reclame
Toen ik in 1994 afstudeerde aan de Kunstacademie in Den Haag waren er strikte scheidingen tussen reclame en design. Voor de hogere complexiteit ging de klant naar een design bureau, voor de uitbundige commercial naar de reclame bureaus. Dat kunstmatige onderscheid bestaat al lang niet meer.
Drie-eenheid
Onlangs zag ik Jeroen van Erp van het bureau Fabrique te gast bij Fast Moving Targets van @erwblo. Fabrique is een van de eersten geweest die alle disciplines door elkaar gooide en internet omarmde (al in 1995). Toen ik mijn eerste stage (en daarna baan) bij het ontwerpbureau _EdenSpiekerman begon, viel Fabrique elke keer op door hun innovatieve karakter. Zij zijn een van de weinige design-driven bureaus die langer dan 15 jaar bestaan en op het moment nog goed presteren. In het interview vertelt Jeroen over de samenstelling van teams waarin de volgende drie disciplines altijd vertegenwoordigd zijn: Artist, Engineer en Storyteller. Ik zie dat deze drie-eenheid inderdaad vaak goed werkt. As je het combineert het met een Agile werkwijze krijg je een zeer goede balans tussen Flexibel&Solide. Met de drie disciplines is de omvang en diepgang geborgen, de Agile methode zorgt voor de flexibiliteit naar elkaar en de klant toe. Snel een prototype ontwikkelen en aan de klant laten zien. Dat sluit ook mooi aan bij de Responsive Design die nu op het webgebied sterk aan het ontwikkelen is. Kijk eens naar de levendige discussie op Frankwatching.
Bedrijfsperspectief
Bedrijven hebben creativiteit (Artist) nodig voor verjonging en om op de markt voor te lopen. Maar alleen creativiteit is vluchtig, het aard niet binnen een organisatie. Daarvoor is de Engineer nodig. Die ziet hoe en welke invulling de creativiteit heeft in het geheel en hoe het in kan bedden in de organisatie. De Storyteller (of Digital DeeJay) vertaalt het verhaal naar de gebruiker, de klant en medewerkers. Laat het publiek de oplossing beleven. Traditioneel noemde je ze “Marketing” mensen, maar die worden langzamerhand vervangen door de Verhalen Verteller.
Flexibel inzetbaar
De drie-eenheid is ook flexibel inzetbaar bij diverse communicatie/marketing-vraagstukken. In elk probleem is de oplossing onderdeel van een van de drie onderdelen. De ene keer is er een zwaarder accent op de Artist, terwijl een ander project meer van de Engineer vraagt. De kracht zit hem vooral in de meerwaarde voor de klant en de eindoplossing. Bij elke design-oplossing belicht je zowel de Artists-, Engineers- als Storytellers perspectief. Hierdoor ontstaat voor de klant snel inzicht hoe en waar de oplossing past en wat verdere mogelijkheden zijn.
Concreet voorbeeld
Onlangs had ik een bespreking met iemand die een agenda voor onderwijzers wil gaan uitgeven. Hierbij stuurde de initiator sterk op de vormgeving en had er twee voorbeelden bij: hoe het wel en hoe het niet “mooi” was. In de rol van de Artist was er niet zoveel toe te voegen, maar voor de Engineer des te meer. Het bleek een “struikelblok” te zijn hoe het in kleine oplage geproduceerd in een tweede editie kon worden opgeschaald. Vanuit de Engineersontdekten we dat het betrekken van de doelgroep bij het “vullen” van de agenda veel voordelen heeft, dus zijn we op zoek gegaan naar een meer flexibele productie-methode. Vanuit de Storyteller is het inhoudelijk betrekken van de specifieke doelgroep een perfecte gelegenheid om betrokkenheid te krijgen én om te zorgen dat de eerste oplage al verkocht is voordat de pers gaat lopen. Aandacht vóór, tijdens én na het drukken, met de follow-up in een specifieke Facebook groep voor de nieuwe content van een volgende editie.   Sibren ontwerpt en ontwikkelt is een kwaliteits ontwerpbureau met een 100% digital team. 


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een Full Service marketing & design buro voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 (0)23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer