Meer zichtbare toegevoegde klantwaarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, web en visual design

mei 10 2012
 

In 2012 leven ondernemers midden in een aandachts economie. "Old school" werkt nog wel voor je bestaande producten, maar als je een nieuw product op de markt wilt brengen heb je met de nieuwe "regels" te maken. En dat doet pijn merk ik bij diverse klanten...

Een nieuwe product heeft aandacht van de potentiële klant nodig

Zonder aandacht geen klant. Sterker dan ooit moet je de aandacht ontvangen, aandacht inkopen werkt niet meer. Als je een variant van een bestaand product voor dezelfde doelgroep op de markt brengt, kun je gebruik maken van de "warmte" in de klantrelatie. Een grote uitdaging start als je een nieuw product bedenkt dat wél bij je bedrijf hoort maar de doelgroep nog geen relatie met je bedrijf heeft.

Alsof je weer bij nul moet beginnen

Zo voelt het als je een nieuwe klanten groep aan je product wilt binden. Net als het allereerste product start je weer een cyclus van overtuigen, klanten benaderen, teasen, vertrouwen winnen, cases laten zien, etc. Het grote verschil is dat je een draaiende organisatie hebt en natuurlijk veel expertise. Het is dan extra belangrijk om vroeg in het product-ontwikkel proces de aandacht van je doelgroep te trekken.

Betrek afdelingen intern

Aandacht begint intern, zorg dat het nieuwe product op de agenda komt te staan van de Sales director, de CEO en afdeling Verkoop. Dat moet een flink stuk vóór de product lancering gebeuren. Nu is er gelegenheid om alvast aan de promotie van het product te werken, de doelgroep goed in kaart te brengen en een tactiek bedenken om de afstand van het product en de belevingswereld van de klant te overbruggen. Hier is tijd en aandacht voor nodig!

Betrek de klant op tijd

Je kunt nu al starten met verkoop, relatie opbouwen met de nieuwe klanten groep vóórdat het product daadwerkelijk klaar is voor gebruik. En waarom niet?

Zichtbaar zijn en het vertrouwen winnen:

  • Een prototype kan al voldoende zijn om klanten te overtuigen.
  • De reputatie van het bedrijf inzetten.
  • De aandacht die je geeft, komt ook weer terug.
  • Er zijn gemiddeld minimaal 8 contact momenten nodig om tot koop over te gaan.

Resultaat

Je kunt er een soort "race" van maken. Maak het leuk om het product te verkopen vóór de lancering, maak het topsport met scores van het aantal contact momenten en voorinschrijvingen. Met de juiste aandacht op de juiste plek wordt het "fun" voor de klant én het personeel.

Sibren ontwerpt en ontwikkelt is een kwaliteits ontwerpbureau 100% digital team. 


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Van 1996 tot en met 2004 heeft Sibren bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl. Toen moest hij nog aan klanten uitleggen wat 'het internet' is en hoe je de website op je computer kon 'toveren', Google was er toen nog niet.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen verkopen.

De ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een marketing & design afdeling voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer - privacy verklaring