Beste klanten door maximale toegevoegde waarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, UX en visual design

mei 10 2012
 

Je hebt een mooi nieuw product ontwikkeld. Natuurlijk is het mooi én slim én handig én heeft het potentie. Logisch toch, want je hebt het zelf ontwikkeld!? Het verkoop plaatje is ook al compleet dus... hup de boer op en verspreid het nieuws bij je doelgroep! Succes verzekerd, of toch nogal onverzekerd...

Elimineer alle aannames

In productontwikkeling is niet alleen het product zelf belangrijk om te prototypen [wikipedia: Een prototype is een eerste model van een product, handgemaakt of via rapid prototyping, waarmee optredende krachten, de werking of passing van onderdelen wordt getest en de productie wordt voorbereid] maar ook de manier waarop je het product en de klant bij elkaar brengt.

De vraag is natuurlijk: hóe doe je dat?

  1. Omschrijf je product op één A4'tje.
  2. Kijk of je aanvullend "bewijs" nodig hebt en bedenk wat dit kan zijn.
  3. Zoek in je netwerk iemand die precies in de doelgroep past en bereid een presentatie voor alsof je met die persoon een afspraak hebt.
Testen en feedback

Nu heb je iets prachtigs bedacht en samengesteld, maar het is geheel gebaseerd op aannames: oeps...
Dat is prima, dat hoort bij het proces. Het is nu belangrijk om de aannames te testen. De virtuele presentatie die je aan de persoon in je doelgroep hebt gegeven ga je nu echt geven. Maak drie afspraken met zo iemand en doe je presentatie, net echt, maar dan als oefening.

Vraag feedback op de volgende punten:

  1. Tone of voice
  2. Zijn de UBR's (Unique Buying Reasons) helder
  3. Klopt het product
  4. Is de prijsstelling geloofwaardig

Het is handig om de drie afspraken met enige tijd ertussen in te plannen, zo kun je na elke afspraak de feedback verwerken voordat je naar de volgende afspraak gaat.

Wat levert het op?

Op deze wijze worden je aannames stuk voor stuk "getoetst" en na elke "aanscherping" wordt je aanbod beter:

  • Helderder
  • Klopt qua gevoel
  • Is vertuigend
  • Is realistisch

Het levert ook iets op wat nog veel meer waarde heeft, namelijk dat de mensen aan wie je gepresenteerd hebt met je mee gaan denken bij wie en in welk bedrijf je product zal aanspreken. Je ben alvast "ambassadeurs" aan het kweken. Hoe mooi is dat?
In feite is het balletje dan al in beweging. Het ligt aan jouw om het balletje in de juiste baan te leiden zodat het makkelijk steeds harder gaat rollen!




Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Van 1996 tot en met 2004 heeft Sibren bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl. Toen moest hij nog aan klanten uitleggen wat 'het internet' is en hoe je de website op je computer kon 'toveren', Google was er toen nog niet.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen verkopen.

De ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een Full Service marketing & design buro voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 (0)23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer