Betere klanten door heldere toegevoegde waarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, UX en visual design

okt. 08 2012
 

Stel je hebt echt een nieuwe website nodig hebt omdat hij niet meer voldoet. Dat is niet vreemd want zowel intern in de organisatie als extern in de wereld van je belangrijkste klanten verandert alles in een rap tempo. En met de technieken van nu is alweer veel meer mogelijk dan twee jaar geleden.

Als je met de website start, is de het handig om eerst de focus goed te krijgen. Je hebt niet altijd evengoed voor ogen hoe de website ingericht moet worden om je merk te verstevigen en je klant te binden. Er zijn diverse doelstellingen die je kunt aanhouden, daarover aan andere keer.

Wat wordt de kern boodschap?

De volgende methode kun je zelf aan een tafel (met of zonder collega’s) doen.
Wat heb je ervoor nodig:
- A4 papier ± 200 grams
- Snijmachine of: snijlineaal, mes en snijlmat
- zwarte en rode stift

Verdeel het A4 in 8 gelijke delen en snijd ongeveer 10 vellen zodat je een stapel kaartjes van ± 7,5 x 10,5 cm krijgt.

1. Starten met een braindump

Schrijf met de zwarte stift op elke kaartje één tot drie woorden die over de inhoud van jouw nieuwe website gaan. Leg ze stuk voor stuk direct na het opschrijven willekeurig ergens op de tafel. De woorden gewoon rechtstreeks opschrijven zonder na te denken. Wees niet zuinig en ga gerust door tot je 30 to 50 kaartjes op tafel hebt liggen. Pas als je denkt dat het belangrijkste er wel ligt stop je.

2. Groeperen

Neem nu ongeveer 5 minuten om met de kaartjes te gaan schuiven. Let hierbij op de inhoud: bij welke andere kaartjes kun je hem leggen? Na vijf minuten heb je al een beetje groepjes gevormd.

3. Indelen

Pak nu enkele onbeschreven kaartjes en schrijf met de rode stift onder welke rubriek de groep valt.
De volgende rubriek woorden horen ook toegevoegd te zijn: wie, product x, waarden, netwerk, klanten (wie waarom).

4. Heroverwegen

Nu is het belangrijk om je doelstelling er nog eens bij te halen: wat wilde je ook alweer met de website bereiken? Ga met die doelstelling in het achterhoofd nog eens kritisch kijken: mis je nog een rubriek, is er overlap van kaartjes? Ga nu alles wat te veel is of ontbreekt fijn-afstemmen. Je mag gerust enkele kaartjes erbij maken totdat het voor je gevoel klopt.

5. Kiezen

Nu de balans van rubrieken en topics goed is, ga je letterlijk het belangrijkste bovenaan leggen. Dit moet ook kloppen met de doelstelling die je omschreven hebt.
Schuif net zolang tot het goed voelt en klopt.

6. Marketing

Ga vervolgens nog een stap verder en geef de belangrijkste rubrieken een eigen naam. Dit versterkt de aansluiting met je marketing boodschap. Wellicht gebruik je al woorden/merken en kun je die gelijk een goede plek geven.

7. Vastleggen

Als iedereen aan tafel het eens is, maak dan een foto van de situatie: Nu is bepaald wat de kern boodschap op je website wordt. Tevens is de foto nu een basis om naar de website door te vertalen.

Hieronder zie je een resultaat.

Website_workshop-2.jpeg

Deze methode is op diverse manieren toe te passen. Zo heb ik ook een keuzeworkshop opgezet om consensus te krijgen over een keuze van logo en huisstijl (ProRail). Ook voor ontwikkeling van een nieuwe visuele beeldtaal in een huisstijltraject (Trimbos Insituut).

Natuurlijk kan een vergelijkbare workshop bij jouw organisatie ingezet worden. Neem daarvoor even contact met ons op.


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Van 1996 tot en met 2004 heeft Sibren bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl. Toen moest hij nog aan klanten uitleggen wat 'het internet' is en hoe je de website op je computer kon 'toveren', Google was er toen nog niet.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen verkopen.

De ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een Full Service marketing & design buro voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 (0)23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer - privacy verklaring