Overtuig sneller met zichtbare toegevoegde klantwaarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, web en grafisch design

okt 25 2012
 

Hard rennen is gezond zover ik weet. Een paar weken geleden ging ik voor mijn dochter naar de waterleiding duinen in de buurt van mijn woonplaats Heemstede. We wilden informatie over hoe je een jaarpas kunt kopen voor een ruiter. Mijn dochter had net haar ruiterrijbewijs gehaald en wil nu graag in de duinen rijden. Lekker toch?

Terwijl ik op de parkeerplaats stond te wachten kwam een wat oudere man in hardloopoutfit op mij af. Hij had mij al gezien en vroeg: 'Wil je mij naar huis brengen, ik heb wat last van mijn spier in de kuit van mijn rechter been?' Een sympathieke blik van een man op leeftijd, natuurlijk brengen we je naar je huis! En we raakten aan de praat.
De man was ergens begin 70 jaar, heette Johan en had een wat speelse blik in zin ogen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik begon te vragen: Hoe ben je zo tot het hardlopen gekomen?

Het was een goed verhaal over een broer die altijd hardliep maar dat niet meer kon terwijl Johan net 6 jaar geleden begonnen is met lange afstand lopen. Zijn ambitie was om weer de marathon te lopen! Wow, ik vond het een geweldig verhaal.

De prestatie

Ik wilde natuurlijk ontdekken hoe hij tot deze prestatie komt. En zijn "geheim" was regelmaat, goed plannen, volhouden en altijd goed luistern naar signalen van je lichaam: op tijd vertragen als je merkt dat je gaat overbelasten. Een must om te zorgen dat je ook overmorgen fit en blessurevrij bent. Dat was ook de reden dat hij nu besloot mij te vragen om hem naar huis te brengen. Met zijn kuit kan hij wel thuis komen, maar dan wordt de kans op blessure te groot. De marathon wilde hij binnen een maand lopen, dus goed oppassen.

De manier hoe hij met zijn hardlopen omgaat gaf mij direct een paralel met een goed gezond bedrijf, wat ik elk bedrijf toewens. Als je weet waar je naartoe wilt, is het een stuk makkelijker om niet elke dag als een dolle de benen uit je lijf te rennen: elke dag hard bezig met de dagelijkse urgentie . En waar ga je dan als organisatie naartoe? Haal je de marathon? Of heb je je voor geen enkele marathon ingeschreven omdat je 'zeker weet' dat je hem toch niet kan halen? Vele korte sprintjes van een dag maken nog geen marathon. Wel wordt de blessure kans met factor x verhoogd. Is dat verantwoord? Neemt je team en jijzelf de rust na een intensieve sprint?

Hoe het komt dat Johan wél de marathon kan lopen

Hij weet waar hij naartoe wilt en zorgt ervoor dat hij elke dag dichter bij het marathon event komt. Hij loopt drie tot vier keer per week volgens een vast schema, heeft goed uitgerekend hoeveel kilometer hij op die dagen moet lopen.
In de overige tijd is hij met heel andere dingen bezig zonder zich grote zorgen te maken over het halen van de marathon. Hij weet dat alles is afgestemd om het te halen, dat hij alles doet om het te laten slagen.

Dat kan in jouw bedrijf ook, zolang je realistisch naar jezelf en de organisatie kijkt. Voor welke marathon heb jij je bedrijf ingeschreven? Vier je elke dag omdat je die dag er weer voor gezorgd hebt dat de marathon gehaald gaat worden?

Geen tijd!

Herkenbaar! Meestal is er dan iets anders aan de hand. Wellicht is je business model aan herziening toe, of kennis binnen de organisatie niet meer relevant voor de kernklant of is je klant niet meer de klant van 'vroeger'.

Net als bij Johan ligt de gezondheid van je organisatie in je eigen handen en is het belangrijk om goed gezond met die 'grondstof' om te gaan. Johan weet dat als geen ander!

Wil jij ook je eigen marathon gaan uitlopen en beginnen met hem in te plannen? Een handige start is de workshop 'Bepaal je groeistrategie in 3 uur' op 10 januari 2013, een mooie start van het nieuwe jaar en kadootje voor je organisatie. Je kunt je aanmelden, ook als je nog niet zeker weet of je wel kunt. Het is ook mogelijk om je marathon met het 4 maanden programma te realiseren. 

Meer informatie en aanmelden klik hier. 

Abonneren op de blogpostings via email (feedburner)

Abonneren op de blogpostings via rss

Sibren van der Burgt


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een marketing & design afdeling voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer - privacy verklaring