Beste klanten door maximale toegevoegde waarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, UX en visual design

nov. 11 2012
 

To survive you have to Fail Fast. Hoe on-Nederlands is dit advies!? Falen is voor de 'loozers' en daar moet je niets mee te maken hebben.

Afgelopen week sprak ik een vriend die op het werk een lastige fase zit. Hij is een ambitieuze manager van 41 jaar en werkt bij een middelgrote organisatie. Hij heeft een berg aan ervaring in zijn vakgebied.
Vorig jaar heeft hij, Mark, samen met managers van andere afdelingen een opleiding gevolgd. Om skills uit te uitbreiden, de honger naar kennis te stillen en om de klanten beter te bedienen.

Ondernemende geest

Een kwartaal geleden maakte Mark een nieuwe stap, hij stelde voor om op een andere afdeling een project te leiden. Kennis toepassen en een ambitieuze doelstelling halen.
De keren dat ik hem sprak was hij vol van het project, vertelde over de overwinningen en hoe het allemaal beter kan.
De voortgang was ok, het project was behoorlijk op gang. Maar afgelopen week hoorde ik een ander geluid, het ging niet zo goed  meer, ook met Mark niet. Hij zag dat de geformuleerde doelstelling niet binnen de tijd gehaald gaat worden. Een knoop in zijn maag, afgang tegenover zijn collega's en medewerkers en nog erger: hij kon niets meer vond hij.

Toen ik dat hoorde moest ik denken aan de uitdrukking: Fail Fast. Ik stuurde Mark een linkje van een artikel van DJ Patil in Wired Magazine. Daarin staat een citaat van de LinkedIn oprichter Reid Hoffman.

'Ondernemerschap is als van een klif springen en op de weg naar beneden een vliegtuig monteren. Het is essentieel dat je risico's neemt, maar zorg ervoor dat je jezelf in een positie brengt om snel te kunnen mislukken.' [vrij vertaald, Sibren]

Voor Mark is het hiermee wel duidelijk geworden, hij heeft zich geen mogelijkheid gegeven om te kunnen falen en weer snel verder te gaan. Een leermoment waarmee hij een aanknopingspunt vindt om zijn project op te pakken.

Ruimte om te falen kost geld

Volgens mijn visie is 'ruimte om te falen' in deze tijd enorm belangrijk. De enige manier om je kernklant aangenaam te blijven verrassen met services en diensten, is deze diensten te ontwikkelen of aan te kopen. Sommige daarvan zullen aanslaan, andere zullen mislukken.

Daarom is het belangrijk dat je organisatie voldoende groei in omzet heeft om deze failures te kunnen veroorloven. Is jouw organisatie er klaar voor?

______________

Wil jij ook je eigen diensten (door) ontwikkelen? Een handige start hiervoor is de workshop ‘Bepaal je groeistrategie in 3 uur’ op 10 januari 2013, een mooie begin van het nieuwe jaar en een verantwoord kadootje voor jezelf én je organisatie.
Je kunt je via onderstaande link aanmelden, ook als je nog niet zeker weet of je wel kunt. Het is ook mogelijk om je eigen groei te realiseren met het 4 maanden programma. 

Meer informatie en aanmelden klik hier. 

Abonneren op de blogpostings via email (feedburner)

Abonneren op de blogpostings via rss

Sibren  


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een Full Service marketing & design buro voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 (0)23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer