Meer zichtbare toegevoegde klantwaarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, web en grafisch design

mrt 31 2013
 

In 2005 ben ik met de eerste serieuze ontwerp opdracht voor mijn eigen bedrijf begonnen. Toen had ik 10 jaar ervaring bij enkele ontwerpbureau's en was het tijd om op eigen benen te gaan staan. Geen ondernemers ervaring, mijn ouders zaten in het onderwijs en mijn broer en zus waren in loondienst. Het avontuur begon.. Onderscheidend vermogen werd erin gestampt Gelukkig heb ik bij de start gebruik gemaakt van een bedrijfscoach om een 'echte ondernemer' te worden. Een studievriend van de Kunstacademie was al in 2000 met zijn eigen bedrijf begonnen, nu was ik aan de beurt. De coach had telkens één terugkerend thema: onderscheidend vermogen, waarin onderscheid jij je van de anderen. Van hem heb ik geleerd dat je alleen opdrachten kunt krijgen als je onderscheiden bent. En hij had helemaal gelijk, zo werkt het commerciële speelveld. Ik ging bij potentiële klanten lang met een presentatie map van 68 x 60 cm onder de arm. Zo was ik dat gewend voor sollicitaties en klanten vonden het wel indrukwekkend. Om mij verder te onderscheiden ben ik steeds meer op het onderscheidende vermogen van de klant gaan richten en bedacht de "slogan-vraag": Hoe onderscheidend durf je te zijn? Deze vraag heeft jaren op mijn visitekaartje gestaan en bleek een perfecte prikkelende vraag voor de juiste dialoog met de klant. In 2008 was veel met online netwerken bezig en daar kwam voldoende werk uit voort. De filosofie was: eerst groot vertrouwen opbouwen, dan volgt het werk vanzelf. En dat was super, die presentatie map of digitale prensentatie was niet meer nodig: door het grote persoonlijke vertrouwen hoefde ik geen 'bewijs' meer te laten zien, de opdracht startte al als ik bij de klant aan tafel kwam. En dat was héérlijk! De vraag "Hoe onderscheidend durf je te zijn?" bracht ik voor mijzelf in de praktijk door het vakmanschap, de concepten die lang meegaan, en het vertrouwen voorop te zetten. En een expert team om mij heen, daarin was ik onderscheidend, absoluut! Totdat ik medio 2009 tot een inzicht kwam: het realiseren van ontwerpen wordt steeds meer geautomatiseerd en ge-outsourced én klanten begonnen het ontwerp minder belangrijk te vinden want social media werd hot. Alarmbellen gingen af en besloot een Creating Flow tribe te starten. Hoe goed de intentie in je bedrijf ook is, je eigen gezicht laten zien zoals het écht is blijft een uitdaging. Natuurlijk wil je de conculega voor blijven, zorgen dat de klant (weer) voor je kiest. Allemaal om KlantVoorkeur te verkrijgen. Als je kijkt naar het economisch model dan draait commercie om de eerste zijn, de beste, de snelste, de slimste - beter dan de ander. In


Geschreven door: Admin

Admin

De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een marketing & design afdeling voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer - privacy verklaring