Overtuig sneller met zichtbare toegevoegde klantwaarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, web en visual design

sep 13 2013
 

Laatst had ik een Inspiratie sessie met een ondernemer over een acuut probleem. Wellicht een herkenbaar probleem, het zorgde in ieder geval voor flinke irritatie.

In het gesprek met de ondernemer gaf hij aan dat er een issue is ontstaan met de website:

  • De nieuwe website staat niet online, is niet te zien terwijl de oude site er al afgehaald is.
  • Daarvoor in de plaats zie je wat beelden en twee linkjes naar gelieerde websites doorverwijzen, een 'doorklikpagina'.

De ondernemer was nogal zenuwachtig, en dat is niet zo vreemd, want het bedrijf komt op de website nergens voor! Waar gaan de bezoekers dan naartoe? Die klikken waarschijnlijk verward op de linkjes van de andere bedrijven om te vinden wat ze zoeken.

De ondernemer heeft een ingenieursbureau voor technische innovatie met water. Ik ken hem nog van 4 jaar geleden. We hebben elkaar toen gesproken en hij stond aan de vooravond van mooie groeikansen met zijn bedrijf. In 2010 heeft hij een mooie innovatie award gewonnen, duidelijk een ambitieuze en succesvolle ondernemer!

Reputatie

Ze hebben een goede naam opgebouwd en werken met grote partijen samen, ze doen er alles aan om die reputatie te versterken. De klanten, leidinggevende in de water techniek, keken voorheen regelmatig op de 'kennisbank' van de website, waar de beschikbare innovatieve technieken omschreven zijn.

En nu is de site onbereikbaar. Dat is een pittige teleurstelling.

Dikke kans dat de surfende techneuten zich afvragen wat er aan de hand is, en gaan op zoek naar een nieuwe kennisbron (en technieken). Weg trouwe bezoekers, weg kans om met potentiële klanten contact te houden.

Innovatie met water gaat in een hoog tempo. Er zijn veel mooie kansen om nieuwe projecten te verkrijgen, maar je moet er wel bovenop zitten. Ben je niet on-top-of-mind te zijn bij je (potentiële) klant, dan mis je de kansen en zal je minder snel op gesprek uitgenodigd worden.

Maak het makkelijker: boek zo snel mogelijk een tastbaar eerste resultaat in kleinere stappen

Ook al is de inhoud van de nieuwe site nog niet helemaal 100% klaar, maak er versie 1.0 van en publiceer deze binnen een paar dagen. En maak direct vervolg afspraken over wanneer versie 1.1 klaar is en online gezet wordt.

Stel dat je met versies werkt (agile), dan is de site op tijd online en kun je gewoon doorgaan met plaatsen van nieuws en artikelen.

Of je laat de 'oude site' nog online staan en schakel pas over als de nieuwe site versie 1.0 klaar is.

Ik ben sterk voorstander van snel versie 1.0 maken en publiceren. Dan kun je later makkelijker bijsturen zonder torenhoge kosten.

Het voordeel is dat je in stappen de vindbaarheid van de teksten kunt optimaliseren. Ondanks research vooraf, weet je nooit hoe je website in de praktijk qua vindbaarheid scoort. Dat kan bijvoorbeeld met de update versie 1.1 meegenomen worden.

Direct winst

Het verwijderen van de 'doorklikpagina' scheelt de ondernemer in dit geval ook een investering in het 'aantrekkelijk maken' van die corporate pagina.

Het geld en tijd kan beter besteed worden aan het maken van interessante content voor de ezine en artikelen voor de website. Want daarmee kun je vertrouwen opbouwen en van volgers echte fans maken.

Email marketing

De onderzoekscijfers geven aan dat email marketing alleen maar meer impact zal hebben, mits je je lezers met de juiste toon en inhoud verleidt.

Je kunt bijvoorbeeld aan het eind van elk artikel op de site een link naar je product opnemen, of een speciaal aanbod doen. Dan bied je op het juiste lees-moment een volgstap in de customer journey.

Geef je bezoeker zo snel mogelijk wat hij zoekt: de oplossing voor zijn probleem. En om je reputatie niet te schaden, zorg dat je website altijd online is, ongeacht welke versie.

Hoe voorkom je irritatie

Het bedrijf dat de website voor de ondernemer regelt heeft de nieuwe site na zoveel tijd nog steeds 'niet helemaal klaar' terwijl de oude onzichtbaar is. Er is nogal wat irritatie ontstaan, en vooral reputatie schade.

Vaak ontstaat frustratie tijdens projecten door:

  • Het is onduidelijk wat 'klaar' betekent
  • Een perfectionisme nagestreefd wordt waar de klant of bezoeker helemaal niets aan heeft

Als er onduidelijkheid is, worden kleine dingen al snel een serieus probleem.

Dat de site niet online is komt door slechte afspraken over 'definition done' of 'klaar', wat wordt precies door wie en wanneer opgeleverd?

Ik hanteer de volgende definitie voor 'klaar':

  • De techniek is technisch werkend in diverse browsers
  • De website is goed te zien op de afgesproken apparaten (bijvoorbeeld iPhone, iPad, computer)
  • De belangrijkste pagina's zijn zichtbaar
  • De pagina's zijn voorzien van goede tekst en beeld
  • Pagina titels, omschrijving en keywords zijn ingevoerd (voor de zoekmachine)
  • Op het tijdstip van oplevering is de site 'live' op het juiste webadres

Weg met de hindernissen

Binnenkomen op een 'doorklikpagina' met corporate uitstraling leek de klant wel een goed idee. Via wat foto's en linkjes kun je doorklikken naar de betreffende websites. Maar eigenlijk is dit een 'lapmiddel' om toch iets op de website te hebben staan. Niet doen dus.

Een veel voorkomende denkfout wordt hier gemaakt. Dat komt voort uit het concept 'corporate identity'. Daar is niets mis mee zolang je de bezoeker meerwaarde biedt. Die meerwaarde is in dit geval ver te zoeken.

De doelgroep - de technisch ingenieur die informatie over producten en methodes zoekt - wil zo snel mogelijk antwoord vinden. Een bedrijf met bijvoorbeeld Investing & Trading producten kan wel een corporate uitstraling inzetten omdat dat de bezoeker die uitstraling verwacht.

Goed advies voor de ondernemer om snel verder te gaan

De juiste aanpak voor deze situatie is:

  1. Verwijder de corporate 'doorklikpagina'
  2. Plaats zo snel mogelijk (binnen 5 werkdagen) de beschikbare belangrijkste pagina's van de nieuwe bedrijfswebsite
  3. Optimaliseer later de pagina's op keywords en omschrijving
  4. Plan update versie 1.1 in en verbind daar acties aan vast

Verder is het aan de ondernemer om te beslissen of hij nog langer wil doorgaan met deze dienstverlener. Hij heeft in ieder geval een partij nodig die weet én uitlegt hoe usability online werkt en hoe de customer journey eruit ziet.

Een goede optie is om eens een paar uur training te volgen over het gebruik van online marketing en hoe het draaiboek eruit ziet om publicaties en email nieuwsbrieven met regelmaat te publiceren.

_____________________________________

September aanbod Content Control

Als je het creëren van content voor je website of nieuwsbrief nu écht wilt oppakken, dan is Content Control echt voor jouw bedrijf. Met Content Control weet je zeker dat de publicaties ook echt online komen en leer je hoe je een draaiboek maakt voor jouw organisatie. Je maakt dan optimaal gebruik van contactmomenten met je (nieuwe) klant waardoor je on-top-of-mind blijft en verkoop op een klantvriendelijke manier stimuleert.

Voor klanten als Glastuinbouw Zeeuws-Vlaanderen en True Partner uit Azië verzorgen we de online publicaties .

In September krijg je op de eerste ochtend of middag sessie E 100,00 korting. En twee bonussen. Normaal kost deze E 397,00 ex btw. Als je binnen twee uur van de ochtend of middag merkt dat de belofte niet waargemaakt wordt, kun je dit direct kenbaar maken. Dan krijg je ook nog € 100,00 ex btw terug.
Vertel mij meer over Content Control

Sibren


Geschreven door: Admin

Admin

De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een marketing & design afdeling voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer - privacy verklaring