Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Is de mobile website wel zinvol?

jul. 14 2014
 

Websites zijn net voetbal: iedereen doet mee, kletst erover en vindt dat hij er verstand van heeft. Maar hoe kom je in de eredivisie? Als jij een eredivisie-mentaliteit hebt, heb je je vast afgevraagd hoeveel je website bijdraagt om in jouw competitie te belanden. Natuurlijk kijk je naar de clubs die er al spelen en kijkt hoe ze het doen. Je leert er veel van, maar er wordt niet verteld hoe je er komt.

Er zijn veel soorten websites waaruit je kunt kiezen. Meestal begin je met:

  • Inwinnen van adviezen en voorbeelden
  • Kijken welke features nodig zijn
  • Voor welke schermformaat het leesbaar moet zijn
  • Kiezen voor open source (gratis) of betaalde software,
  • De totaal investering tot en met de oplevering
  • en nog een hele lijst...

Wat vaak mist is een goede ondergrond om je beslissing op te maken, een startpunt vast te pakken waar je later geen spijt van krijgt. Begin bij wat je weet en kunt meten, de cijfers.

De volgende 3 bezoekercijfers hebben grote invloed op de juiste keuze:

Nu je de 3 meetbare cijfers hebt, kun je beter bepalen hoe en of je met mobile moet starten of (nog) niet:

1. Meer dan 20% van de bezoekers kijkt via mobile:

  • Besteed serieus aandacht aan een goede mobile versie
  • Mobile-first aanpak is een serieuze optie

2. Of je met mobile moet starten, hangt af van het aantal kernklanten:

  • Meer dan 30% van je bezoekers is een kernklant:
    • Check of de kernklant op een mobile kijken, zie 1
    • Het is zinvol om serieus in een goed geoptimaliseerde website te investeren
    • Onderzoek waarin je je beter als leider in de markt kunt profileren
  • Minder dan 30% van je bezoekers is kernklant:
    • Onderzoek waardoor dat komt
    • Vul de huidige website met betere inhoud
    • Pasnet zolang aan tot meer dan 30% van je bezoekers kernklant is

3. De website is een onderdeel van het ontworpen klantpad en de strategie:

  • Wil je dat de bezoeker langer op je website verblijft, zorg dan voor meer aantrekkelijke inhoud waardoor je expertise en specialisme bevestigd wordt
  • Wil je meer leads en klanten uit je website, onderzoek dan waarom de bezoeker afhaakt en pas verleidingstactieken toe in design en tekst (copy)
  • Koopt of bestelt de kernklant je diensten online, zorg dan dat het afrekenen makkelijk gaat. Een speciaal afgestemde mobile beeldscherm stimuleert de aankoopbeleving en aantal aankopen.

Als je design wilt inzetten omdat het past bij je positie in de markt, dan is de optie om voor mobile een aparte lay-out te maken aantrekkelijk. Het grote voordeel is dat je meer controle hebt over wat er op het scherm gebeurt én het maakt het eenvoudiger om de leesbaarheid en te verhogen. Deze manier van werken lijkt duurder en wordt daardoor onterecht als serieuze optie niet meegenomen. In werkelijkheid zal de investering niet (veel) afwijken van een template voor alle beeldformaten.

Zet je design minder in om kwaliteit te benadrukken, dan kun je een mee-schalende beeldscherm grootte vanuit één basis template gebruiken. De mogelijkheden voor aanpassen van beleving en design per type beeldscherm is dan minder.


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: