Sneller klanten door heldere toegevoegde waarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, UX en visual design

mei 24 2015
 

Tijdens de vrijdagmiddag borrel met een biertje in de ene hand en een handje nootjes in de andere neemt de ondernemer nog even de strategie met een medewerker door. Is de site geüpdate? Is die salespitch nu klaar? Wat hebben we nodig voor promotie van ons nieuwe product?

Zomaar wat vragen die in de ongedwongen gezellige drukte gesteld worden. Want nu zie je de meeste medewerkers en dan kun je net zo goed even de aanpak voor komende week doornemen toch?

Net als vorige week, toen je hier en daar wat instructies gegeven hebt voor de nieuwe website en sales presentatie. Eigenlijk is het weer niet opgeschoten, maar we doen het nog prima zo. En bovendien hebben we helemaal geen zin om overal in te duiken en moeilijk gedoe. Dan nemen nog wel even die oude presentatie, gewoon verkopen die handel!

Een vrijdagmiddag marketing sukkel

In de loop van jaren ben je blijven steken, of zelfs afgezakt tot een marketing sukkel. Wat gaat er mis?

  • Je bedrijf is gegroeid in omzet en headcount, maar de propositie en positionering is nog van toen je alles met een paar man afkon. Toen was iedereen nog 'manusje van alles'.
  • Je overschat je overtuigingskracht bij klanten op té oude argumenten en werkwijze: promotie en salestechnieken zijn stil blijven staan terwijl je wel op andere gebieden juist flink innoveert.
  • Je investeert echt alles in je mensen en top producten, maar houdt een nul-budget aan voor promotie omdat je het zelf gratis kunt doen.

Och, je rijd in de BMW 8 serie of nieuwste hybride, dus eigenlijk doe je alles goed.

Hoe los je dit dilemma op?

Pas je mindset aan, kijk eens nuchter naar de cijfers:

  • Hoe groot is je markt precies?
  • Hoeveel omzet is er in jouw markt mogelijk?
  • Hoeveel omzet heb je dus laten liggen?

Je bedrijf kan vaak veel beter groeien en betere mensen aantrekken als je propositie past bij de fase waarin je nu bent.

Miljoenen mislopen

De ondernemer die al eens een overname heeft doorlopen weet wel beter: perceptie levert miljoenen op.

Bij waardebepaling van je bedrijf is het belangrijk dat de overname kandidaat de waarde van je bedrijf ziet. De financiële cijfers en wat je waarneemt (strategie vertaald naar design) zijn congruent.

Ook als je zelf wilt overnemen moet het duidelijk zijn dat je een zeer succesvol, stabiel en 'sexy' bedrijf bent voor je kernklant. Met veel groei-potentie. Kijk eens door de ogen van een investeeerder naar je bedrijf: zou jij het kopen als je het geld had? Als je hierover nadenkt ben je wel een sukkel als je alleen op vrijdagmiddag met de perceptie van bedrijfswaarde bezig bent.

Ik wens je nog een heel gezellige vrijdagmiddag borrel toe!

www.vrijdagmiddagmarketing.nl


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Van 1996 tot en met 2004 heeft Sibren bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl. Toen moest hij nog aan klanten uitleggen wat 'het internet' is en hoe je de website op je computer kon 'toveren', Google was er toen nog niet.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen verkopen.

De ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een Full Service marketing & design buro voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 (0)23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer