Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Een overtuigende sales pitch of powerpoint voor je nieuwe product of dienst

feb. 16 2018
 

Voor het maken van sales presentatie - of powerpoint - voor een nieuw product/dienst is een is goede band tussen jou als klant en mij als creatief buro nodig. Jij moet kunnen rekenen op marketing/sales/design vaardigheden, leverbetrouwbaarheid en empathisch vermogen van de leverancier.

Bij de start van zo'n presentatie maak ik voor de klant altijd een planning met leverdata van iteraties (aangepaste nieuwe versies). Het maken van een presentatie is een proces waarbij ik eerst de spinsels, intentie en verhaal uit het jou hoofd haal en tastbaar maak (in tekst/beeld) en ik voeg daar mijn kennis eigen inzicht aan toe. Met deze input stel ik een eerste versie van het verkoop verhaal samen; de verhaallijn, woorden/zinnen, illustraties om de belangrijkste principes uit te leggen, maar ook om de verbeeldingskracht flink te prikkelen.

Make or brake moment in het creatie proces

De ultime toets in samenwerking met jou is als je het eerste voorstel op je beeldscherm ziet verschijnen:

  • Is het in de lijn van verwachtingen, wat je hoopte
  • Wordt het verhaal van de dienst/product hiermee helderder
  • Wordt je verrast door toevoeging van extra invalshoek of perspectief
  • Is de styling van het bedrijf goed herkenbaar

Het eerste voorstel is echt een belangrijk moment omdat je voor het eerst jouw gedachtes tastbaar ziet. Het is ook een make-or-brake moment: heb je er vertrouwen in om verder te gaan?

Doorpakken

Als je na het eerste voorstel blij bent met de voortgang is het tijd om flink door te pakken. We checken of voortschrijdend inzicht gevolgen heeft voor de planning en doen een reality check voor haalbaarheid ven de ambities.

In deze fase groeit de presentatie flink en houd ik een oog op verschillende zaken:

  • Styling 
    • Is deze consequent
    • Is het slim opgebouwd
    • ondersteunt het de presentatie goed - begeleiden ipv afleiden
  • Inhoud
    • Wat is er NIET nodig in de presentatie
    • Wat vertelt de klant live en waarbij is ondersteuning in de sales presentatie nodig
    • Klopt de tone of voice

Een goede toets is: laat de spreker oefenen met de presentatie, ook als hij nog lang niet volledig is. Dan krijg je een gevoel of het werkt en waar de verbeterpunten liggen.

  • Is de presentator vol vertrouwen
  • Komt het verhaal er vloeiend uit
  • Staat de kernboodschap centraal
  • Is het overtuigend voor de doelgroep

Gestaag groeit de presentatie naar een afronding en oefent de spreker nogmaals de complete presentatie. Als het kan, maak ik een video-opname (met de smartphone) zodat de spreker zichzelf kan terugzien.

Agile samenwerken

Samen een sales presentatie maken kent nogal wat valkuilen. Inhoud van product of dienst ligt bij de product owner, ik zorg dat die inhoud begrijpelijk voor de doelgroep wordt, breng de toegevoegde waarde over en het formuleren van een krachtige boodschap. 
Daarom is het belangrijk om in korte stapjes te werken en met elkaar kortsluiten of de richting en tempo nog klopt.

Met deze werkwijze kan ik ook de inhoudelijk kennis van de presentator en je klant sneller expliciet benoemen en gebruiken in de presentatie. Dat is wat mij betreft agile werken mét langere termijn in het achterhoofd: in stappen diensten/producten opleveren en ondertussen je (toekomst)visie invullen.

Testen en verbeteren

Nadat je de sales pitch een paar keer bij klanten gebruikt hebt, kijken we kort terug hoe het ging. 

  • Is de boodschap inderaad goed overgekomen en hoe toets je dat
  • Is tijdens de presentatie interactie met je klant goed en levendig
  • Ben je voldoende  in staat om het enthousaisme om te zetten in een volgende conversiestap

De leerpunten verwerken we in versie 2.0. Wellicht kun je dit intern ook zelf. Als je wat kennis van Powerpoint (of keynote voor de mac) hebt is dat prima mogelijk. Via een screensharing sessie krijg je begeleiding wat de slimste manier is om in het document aanpassingen door te voeren zodat je het ook zelf kunt veranderen.

Noodrem

Met de Agile werkwijze heb je als klant grote invloed op het proces en het resultaat. In het creatieproces is vertrouwen belangrijk, daarom lever ik altijd bij elke stap meerwaarde (zie de belofte). Je hebt tijdens de samenwerking de mogelijkheid om direct te stoppen als je vind dat het niet meer ok gaat. 


.


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: