Betere klanten door hogere toegevoegde waarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, web en visual design

feb. 16 2018
 

Het maken van sales presentatie - of powerpoint - voor een nieuw product/dienst is een zoektocht waarbij je als klant veel vertrouwen in het creatief buro moet hebben. De klant moet kunnen rekenen op marketing/sales/design vaardigheden, leverbetrouwbaarheid en empathisch vermogen van de leverancier. 

Bij de start van zo'n presentatie maak ik voor de klant altijd een planning met leverdata van iteraties (aangepaste nieuwe versies). Het maken van zo'n presentatie is een proces waarbij ik eerst de spinsels, intentie en verhaal uit het hoofd van de klant haal en tastbaar maak (in tekst/beeld) en ik voeg daar mijn kennis eigen inzicht aan toe. Met deze input stel ik een eerste versie van het verkoop verhaal samen; de verhaallijn, woorden/zinnen, illustraties om de belangrijkste principes  uit te leggen, maar ook om de verbeeldingskracht flink te prikkelen. 

Make or brake

De ultime toets in samenwerking met de klant is als het eerste voorstel bij de klant op het beeldscherm verschijnt: 

  • Is het in de lijn van verwachtingen, wat de klant hoopte, 
  • Wordt het verhaal van de dienst/product hiermee helderder 
  • Wordt de klant verrast door toevoeging van extra invalshoek of perspectief

De eerste presentatie is echt een belangrijk moment omdat de klant vaak voor het eerst zijn gedachtes tastbaar ziet. Het is ook een make-or-brake moment: heeft de klant er vertrouwen in om verder te gaan? 

Agile werken is ook: het financiele risico verkleinen

Zoals altijd zit de klant uiteindelijk aan het stuur en krijgt tijdens de samenwerking altijd de mogelijkheid om direct te stoppen. Dat verhoogt het vertrouwen aan beide kanten: ik lever altijd bij elke stap meerwaarde (zie de belofte) en de klant kan zich veroorloven om het vertrouwen te geven zonder groot financiëel/contractueel risico. Dat is wat mij betreft agile werken mét langere termijn in het achterhoofd: in stappen diensten/producten opleveren en ondertussen je (toekomst)visie invullen.




Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Van 1996 tot en met 2004 heeft Sibren bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl. Toen moest hij nog aan klanten uitleggen wat 'het internet' is en hoe je de website op je computer kon 'toveren', Google was er toen nog niet.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen verkopen.

De ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een marketing & design afdeling voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer - privacy verklaring