Breid je bedrijf uit in volume, markt of winst

door de Convincing Power principes toe te passen

Branding vs conversie optimalisatie

feb. 14 2019
 

Branding en conversie optimalisatie (salesfunnel), twee hoofd-elementen in de positionering, marketing en design, beide zijn ze belangrijk.

Conversie is ‘het digitale spel’ om de online bezoeker een meetbare stap in de goede richting te laten zetten. Vindbaarheid op oplossingen die klanten zoeken, promoties, sterke copy en de juiste conclusies trekken uit de data. Hierdoor gaat je omzet zichtbaar omhoog. Een driver voor veel SaaS bedrijven waarin er minimaal 7 conversie fases zijn. En alle 7 moet je op orde hebben om goede klanten te krijgen en te houden.

Ik houd erg van de SaaS community omdat er veel kennis gedeeld wordt: iedereen is leergierig en wil van elkaars ervaringen/experimenten leren.SaaS owners moéten wel veel met elkaar delen; het is een enorme puzzel om met een SaaS oplossing goede maandelijkse omzet te verdienen. De conversion rate waar je maanden of jaren aan gebouwd hebt moet je altijd blijven tweaken.

> Een uitdaging om je dienst en bedrijf een hart te geven; is je oplossing ‘slechts een tool' of kiest de klant en medewerker echt voor je bedrijf en cultuur.

Branding gaat om relatie, een gevoel, inspiratie, vertrouwen door een krachtig samenhangend verhaal en aansprekende cultuur. Hierin is consistentie in de boodschap en styling belangrijk. Je geeft inspiratie rond de cultuur van je merk met acties en concepten.

> Een uitdaging is om de return on investment te bepalen

Branding uitgelicht

Voor mijn financial klanten zoals fund managers, market makers en tech software ondernemer zetten we vooral in op branding: design en positionering die je merkwaarde verhoogt. Dus goed uitgedacht communicatie-concept vertaald naar aantrekkelijke vormgeving en perfecte uitvoering.

Met inhoudelijke markt-artikelen verhoog je de expertises status en wordt de vindbaarheid door Google beter. Net als de 'domain authority’.

Artikelen kun je ook inzetten als ‘aankondigingen' om te laten zien dat je als expert op seminars en conferenties spreekt waar investors je live kunnen ontmoeten.

Als de artikelen van goede kwaliteit zijn en een krachtige styling/beeldconcept heeft, draagt het positief bij aan de merkbeleving. Een reeks goede artikelen geeft een hogere status en geloofwaardigheid aan je website. De artikelen delen we ook op social waar de prospects zitten. Voor de finance sector is dat vooral LinkedIn en via email.

Wat je als fund manager of market maker qua marketing/promotie mag doen, hangt af van de controlerende instanties en de trading licenties die je hebt. Handel je in de USA, dan heb je met de SEC te maken; en die is behoorlijk streng. In Nederland heb je de AFM en in Hong Kong de SFC.

Klanten in fund management en market making hebben zo'n 35 to 50 fte.

Voor klanten in het publieke domein is branding ook belangrijk. Een goede community rond je merk opbouwen waarbij je alle stakeholders met elkaar verbindt. Hier is social juist belangrijk: filter informatie voor je stakeholder, publiceer over specifieke domeinen vanuit je expertise, breng partijen samen in events en meetings, etc.

Klanten in het publieke domein: ACN, ProRail, het Trimbos Instituut en Zeeland Seaports.



.


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: