Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Supersuf maar essentiëel: kernwaarden

jun. 28 2022
 

Zoek op internet en je vindt veel dezelfde kernwaarden. Ooit door de directeur geformuleerd en netjes weggestopt in de website en gearchiveerd in een digitale folder diep weggestopt.

Waarom gaat het zo? Nou, gewoon, we 'moeten' kernwaarden hebben. Dat dus. En snel weer verder..

Misschien maar beter niet nadenken over kernwaarden dan?

Yep, veel beter. Tenzij je de waarde ervan inziet en ze echt gebruikt als leidraad om je cultuur te verstevigen. En om sneller de juiste beslissingen te maken.

Het gaat niet om die paar woorden, maar de omschrijving wat het precies betekent, en wat je ermee doet, hoe je ze dagelijks gebruikt.

Een voorbeeld:

Een klant, maar ook een teamlid moet voor minimaal 70% gelijke persoonlijke kernwaarden hebben als ikzelf en m'n bedrijf.

Dan gaat het goed.


Kijk maar eens in je eigen bedrijf: wie van de medewerkers en klanten zijn snel vertrokken? Ja precies dat..

Zo waardevol kun je kernwaarden maken.

Hier enkele die ikzelf gebruik. Het heeft op lange termijn een stabiel bedrijf opgeleverd en op korte termijn vaak geholpen de beste beslissingen te nemen.

Stuur op feiten en handel vanuit je hart

  • eerlijk handelen tegenover jezelf en de ander
  • houd je bij de feiten
  • koester kwetsbaarheid zonder oordeel

Gebruik creativiteit om te verrassen

  • geef ruimte aan creativteit en breng het naar een tastbaar resultaat
  • laat een concept ontstaan en groeien vanuit overtuiging en lef
  • -eem verantwoordelijkheid voor wie je bent en wat je doet

Wakker nieuwsgierigheid aan

  • stimuleer om te leren
  • bij jezelf én de ander
  • -om de volgende stap te ontdekken

Werk aan diepgang

  • in de samenwerking
  • in product/dienst waar je aan werkt
  • zodat je oplossing lang meegaat

Breng jezelf en de klant in actie

  • snel starten
  • agile en iteratief werken; in continue verbinding met je omgeving
  • perfect opleveren volgens requirements

Voor collega's in het Virtuele Team:

  • Samenwerken betekent verantwoordelijkheid nemen
  • Een project is een gezamenlijk commitment
  • Focus je op wat je doet en wat het bijdraagt in het project


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: