It melts in the mouth
Geërgerd zat ik naar MasterChef Australia 2024 te kijken:
Ow neeee, niet wéér die platgewalste cliche´s uit de kast rukken!!
- "It melts in the mouth"
- "It gives the warm feeling of home"
- "That is what comfort food is about"
- "You can taste that it comes straight out of your heart"
- "This is you on a plate"
En toch, ondanks mijn gemopper, blijf ik thuis regelmatig afstemmen op MasterChef Australia 2024. Van de kookprogramma's (zeker vergeleken met de Nederlandse) is het slim gefilmd en gemonteerd, met veel aandacht voor de setting, kleur, contrasten en composities. En het knappe is hoe de aanvankelijk anonieme koks zich ontwikkelen tot boeiende personages met verrassende kanten.
De koks worden zorgvuldig gecast, waarbij elk personage unieke eigenschappen krijgt die verder worden uitgediept: de wat onzekere en onnozele Alex met haar eeuwige grijns, de slimme en vriendelijke Darrsh die keihard doorwerkt, de gebrekkige motoriek van ‘worstendraaier’ Pezza, de zwevende en wiebelende Juan die zijn gebrek aan koken compenseert met maffe smaakcombi's, en de wat 'gewone' Lachlan die toch telkens goed presteert. Dan zijn er ook Sumeet, de rots in de branding die alles voor elkaar krijgt, en Nat die in turbostand door de gerechten heen flitst met veel flair, smaak en precisie.
Je wordt moeiteloos meegezogen in de verhalen en karakterontwikkeling van deze koks. Mijn gemopper over clichés verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra ik zie hoe elk personage verder groeit tijdens een aflevering. Zie de karakters van MasterChef als perspectieven op marketing van jouw product: waar sta je voor en vanuit welke invalshoek lever je waarde, en draag je bij aan de klantambitie waardoor het leven en de business van die klanten beter wordt.
Veel BtB-bedrijven vermarkten hun product op wat het allemaal kan. Soms, als ze het beter aanpakken, noemen ze het resultaat in omzetvoordeel. Helemaal mooi als ze een leuke businesscase rond hun product bedenken. Maar dan missen ze een essentieel element dat succes in de weg staat: het gaat om hét moment waarop de klant zélf die businesscase maakt of reviewed. Dus op precies dát moment moet jouw product in die specifieke businesscase passen.
Dat kan alleen door een langdurende relatie met je klanten en prospects, zodat je ziet, voelt en ruikt wanneer ze met hun businesscase bezig zijn waar jij echt het verschil in kunt maken. Dát is het moment waarop die klant voor je aanbod gevoelig is en je kunt overtuigen.
Die relatie bouw je op door je merk en producten een karakter te geven én door deze continu door te ontwikkelen en te verdiepen. Hiermee blijf je de klanten emotioneel raken, en kun je ze meenemen in de reis naar hun 'next level' door gebruik van je product, zodat ze sneller verder komen dan ooit gedacht—net zoals bij de personages in MasterChef.
Je versterkt hiermee ook je eigen marktpositie zoals MasterChef Australia dat doet: wees anders dan de Amerikaanse en Nederlandse kookprogramma's. Die werken met statische karakters, of leggen de focus op de panelleden, of geven de maker de hoofdrol.
Word net als MasterChef Australia, en plan een gratis meerwinstklantengesprek in: https://sibren.nl/gesprek
Of ontvang voor inspiratie GRATIS case studies vol winst-impact, voor innovatieve projecten van 60 miljoen tot bedrijven die meer dan 1 miljard vermogen beheren (Asset Management, technologie en de maakindustrie):
https://sibren.nl/casestudies