Overtuig sneller met zichtbare toegevoegde klantwaarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, web en visual design

jan 10 2010
 

De posting door Peter over de funeral event planner komt dicht bij iets wat mij erg opvalt: Voor ons dagelijks leven is heel veel bedacht en ontworpen.

Waar komt het punt als bedenker om te stoppen met ontwikkelen en de gebruiker verder laten denken?

Enkele voorbeelden:

Landschap

- elke cm2 is op de tekentafel door diverse "brillen" bekeken en bediscussieërd

- de norm is dat wildgroei/planten "slordig" zijn in leefgebied.

- rommel op straat is fout

Geestelijk gemak

- speelgoed is vaak voorbedacht en getest zodat het makkelijk en met grote zekerheid op één bedoelde manier gebruikt worden.

- bij veel televisieprogramma's is het eind al te raden bij de aanvang

- een medicijn lost je probleem direct op

- reclame/marketing is er vaak op gericht om op één manier iets op te lossen (dé manier)

Wie heeft er nog meer voorbeelden? Volgens mij zijn er genoeg...

Groeten / Regards, Sibren




Wat dacht je van

[ Cornelis de Maijer ] [ 10-Jan-10 11:11pm ]

Strand-vakanties?

Zo ontworpen en ingericht dat er veul mogelijk op kunnen op zo'n klein mogelijke ruimte en jij maar denken...even 2 weken heerlijk ontspannen......

#stupid

Happy Sailing!

Cornelis de Maijer



Lego en maaltijden

[ Hilda Algra ] [ 11-Jan-10 9:25am ]

Voorbeelden te over. Mij schiet lego te binnen -> vroeger de blokjes waar je van alles mee kon maken, nu kant-en-klare pakketten met een bouwhandleiding waar je één of hooguit twee dingen mee kunt bouwen. Hier gaan ze na het eerste bouw- en kijkplezier in de grote legodoos. Ik hoop dat de kinderen er nog eens toe komen om zelf iets te verzinnen om daarmee te maken. Alleen valt dat tegen. Als iets eenmaal is voorgekookt, lijkt op dat stukje de eigen creativiteit van het kind lamgeslagen. Ze hebben het idee dat dat ene radertje beslist alleen voor die ene machine gebruikt kan worden. Ik denk dat ze beter af waren geweest als ze nooit van die kant-en-klare pakketjes hadden gekregen.

Over voorgekookt gesproken: de maaltijden. Zelfs zelfbakbrood zit al met alles d'r op en d'r aan in een zak. Je hoeft alleen water toe te voegen en het in de broodbakmachine te kieperen. De AH heeft een hele vitrine met snel-en-handig zodat je niet hoeft na te denken wat we zullen eten.

Nou heb je met kinderen te maken met o.a. cadeautjes die opa's en oma's en vriendjes geven en wat ze bij vriendjes zien. Het voordeel van de voorgekookte dingen voor volwassenen is dat je de keus hebt om ze niet te kiezen. Op vrije dagen vermaken wij ons uitstekend met echt zelfgemaakt brood (gewoon meel, water, gist, een klein beetje zout, flink kneden en wat geduld erbij) dat lekker is en veel gezonder dan gekochte broden of brood van kant-en-klare mixen, omdat in die laatste twee veel te veel zout zit. Ook bij andere gerechten gaan we soms even helemaal terug naar af.

Al die gemaksspullen maken het leven sneller. In de tijd die je overhoudt kun je weer andere dingen doen die je leuk vindt. Zelfdoen kost meer tijd. Maar het levert mij ook meer rust op. Ik vind het wel prettig om op zijn tijd het leven even te vertragen. Op zulke momenten ontkoppel ik me ook van het gevoel dat ik op de hoogte zou moeten zijn van de laatste nieuwtjes en hypes en er ook een mening over zou moeten hebben. Cocoonen is niet echt iets voor mij, dat is te muf. Maar zo nu en dan even de wereld loslaten en in mijn eigen tragere tempo leven is wel prettig. Dat zijn ook de momenten waarop ik beter in staat ben keuzen te maken in plaats van meerennen in andermans keuzen. En die wereld? Ach die draait toch wel door, ook als ik me er niet elk moment van de dag mee bemoei.

Hilda Algra

Verhaal & Tekst

trainingsmethoden

[ Wendi van Voorst ] [ 11-Jan-10 11:34am ]

Dan is er weer een nieuwe trainingsmethode die vervolgens op álle honden en bij álle problemen wordt toegepast. Natuurlijk school ik me ook bij in elke nieuwe methode die er is, je kunt er altijd iets van leren.

Maar vervolgens kijk ik welke methode bij díe combinatie hond-eigenaar-probleem past en niet andersom. Maw, de hond en eigenaar hoeven niet in mijn methode te passen, ik moet zo deskundig zijn de methode te vinden (en te beheersen) die bij déze hond met déze eigenaar in hún situatie en bij hún mogelijkheden past. Zo worden er honden als lastig en eigenaren als onkundig bestempeld, terwijl ze in een andere methode wellicht heel snel tot uitstekende resultaten kunnen komen

Toch pretenderen de meeste methodes dat ze alle problemen op kunnen lossen. Hierdoor ontstaat er een tunnelvisie en is er geen ruimte meer voor nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Het vergt ook moed je eigen methode aan de kant te gooien... Martin Gaus heeft dit gedaan toen hij overging van een op correctie gerichte methode (slipketting) naar een beloningsgerichte manier van trainen (clicker).

Een visie waarbij het het hoogste tijd is de hele lego-doos door elkaar te husselen en alle handleidingen weg te gooien is de dominantie- of roedeltheorie, welke nogal hardnekkig is verankerd in onze omgang met honden. Het is nooit een wetenschappelijk bewezen dat er een rangordeverhouding is tussen mens en hond! (het wordt dan ook de hoogste tijd dit te onderzoeken!) Maar legio methoden zijn hierop gebaseerd, legio probleemgedrag wordt hieraan gerelateerd en wij blijven maar dominante handelingen uitvoeren op onze honden omdat dat zo moet. Heel wat honden worden zo oneerlijk behandeld en heel wat honden gaan hier juist probleemgedrag van vertonen.

Toch kunnen we het bijna niet meer loslaten. Het lukt ons blijkbaar niet meer gedrag te verklaren zonder dit model. Een open blik te hebben. Een brood te bakken zonder broodmix. In Engeland is het wel doorgedrongen, Amerika 50/50, Nederland en Belgie nauwelijks. Op het laatste FWD-congres (hondengedragscongres) in Gent, met internationale sprekers had niemand het die drie dagen nog over rangorde mens-hond. Niemand? Toch wel, twee sprekers: een belg en een nederlandse....

Hartelijke groet,

Wendi van Voorst

www.shunka.nl: Huisdierengedrag, Educatie en Advies

www.diervriendelijkdiervoer.co... : (semi)biologisch diervoer in alle soorten en voor elke beurs

www.speelotheekvoordieren.come...

Wellicht is alles al een keer bedacht?

[ Peter J Simoons ] [ 11-Jan-10 4:30pm ]

en is het meer zaak om reeds bestaande elementen zo te vormen dat ze een nieuwe combinatie vormen? Dat noemen we dan Innovatie

Peter J. Simoons CA-AM

+31 6 1426 3593 • skype: psimoons

peter@simoons.comwww.simoons.com

Alliances • Collaboration • Networking

na Peter

[ Cornelis de Maijer ] [ 11-Jan-10 9:56pm ]

Kwam de gedachte op: Is innovatie simpelweg een mooi woord voor (her)nieuwe(de) controledwang tot perfectionisme?

Jouw gedachte.....

Happy Sailing!

Cornelis de Maijer

Cornelis, na jouw innovatievraag ik kom weer uit ...

[ Sibren vd Burgt ] [ 11-Jan-10 10:36pm ]

...bij de eerste vraag:

"Waar komt het punt als bedenker om te stoppen met ontwikkelen en de gebruiker verder laten denken?"

Deze vraag staat ook centraal bij iemand die vrij werk maakt: wanneer is het "af" zonder dat het "doodslaat". De kunst van een "nog open iets" aan te bieden is wellicht net zo moeilijk als een écht goede vraag stellen...

@Hilda en Wendy: mooi omschreven voorbeelden!

"Is innovatie simpelweg een mooi woord voor (her)nieuwe(de) controledwang tot perfectionisme?"

Wellicht kunnen enkele voorbeelden uitsluitsel geven... Wie?

Groeten / Regards, Sibren

Heb mijn broodbak machine weggegeven..

[ Chinello Ifebigh ] [ 11-Jan-10 11:01pm ]

Ik miste gewoon het vechten en knallen met mijn vuisten in de deeg

Kan even geen voorbeelden bedenken maar die van jullie zijn so true!

Chinello Ifebigh

"If we build it, they will come".

TV

[ Bas de Kruyff ] [ 12-Jan-10 9:21am ]

Je zet hem aan en hupsakee, het poppetje doet een kunstje.

Niet leuk?

Op het volgende net is een ander poppetje met een ander kunstje.

Niet leuk?

Het Ziggo abonnement heeft nog 100 andere zenders met poppetjes die een kunstje doen.

Niet leuk?

Youtube kan tegenwoordig ook op TV.

Niet leuk?

Zet hem uit en kijk eens wie er naast je op de bank zit. Stel je aan elkaar voor en begin een goed gesprek.

Hartelijke groet, Best wishes,

Bas de Kruyff

Anker & Kompas - Partner in persoonlijke groei (Partner in personal growth)

Real Life Coaching - Coaching met beide benen op de grond

Mooi verwoord, Wendi

[ Hilda Algra ] [ 12-Jan-10 9:43am ] [ Message ] [ report spam ]

Het sluit aan bij waar ik met een collega tegenaan liep bij het schrijven van een boek voor het onderwijs. De ervaring dat mensen te weinig tijd hebben om zich echt te verdiepen in een ander (in dit geval het kind) en daardoor grijpen naar versimpelde standaardoplossingen.

Het risico dat uit zo'n boek over leer- en gedragsproblemen alleen de 'tips' gebruikt worden als snelle, pasklare oplossingen. Zoiets als: 'kinderen met AD(H)D en met een autismeverwante stoornis hebben structuur nodig'. Dat wordt soms heel rigide toegepast.

Niet alle kinderen met diagnose AD(H)D of een autismespectrumstoornis hebben extra veel structuur nodig. Soms is het de vraag of de diagnose wel klopt, maar zelfs dan is elk kind verschillend. Is het ene kind wel geholpen met duidelijkheid, maar heeft het andere kind meer baat bij wat ruimte om zichzelf te zijn en een leraar die meedenkt over hoe dat kan zonder voortdurend in conflict te raken met klasgenoten. En de meeste kinderen hebben het meest baat bij een leraar die contact maakt, die het kind echt ziet en probeert te begrijpen, los van alle stereotiepen. Die niet instrumenteel denkt maar intermenselijk. Dat vraagt tijd en aandacht. Meer misschien dan beschikbaar is in volle, diverse, drukke klassen.

Hilda Algra

Algra Tekst & Verhaal

Vervolg op Bas

[ Hilda Algra ] [ 12-Jan-10 9:54am ] [ Message ] [ report spam ]

Niet leuk?

Zet hem uit en kijk eens wie er naast je op de bank zit. Stel je aan elkaar voor en begin een goed gesprek.

Niet leuk?

Zet hem eruit en doe zelf een dansje.

Hilda Algra

Algra Tekst & Verhaal

Analytisch denken is erop gericht

[ Simon Schijf ] [ 12-Jan-10 11:30am ] [ Message ] [ report spam ]

om het onverwachtse uit te sluiten. Onze maatschappij bevind zich nu in een fase waarbij het analytisch denken van grote waarde is. Logisch dat de oplossingen die we met ze alle bedenken alle creativieit weg haalt en alles klaar moet zijn. Of zoals Einstein het zei: "wanneer je een probleem ieder keer op de zelfde manier benaderd, vindt het dan niet vreemd dat je tot de zelfde oplossingen komt.

Gelukkig er er hoop. O.a. op de vrijescholen spelen de kinderen met vormloze poppen, de gezichten zijn niet ingevuld en er is geen kleding. Het kind kan dan zijn eigen fantasie in de pop stoppen. Wat die is weet je niet want het kind speelt ermee en het doel van spelen is actief zijn / uitproberen zonder doel.

Dit schrijvende,in het algemeen, zullen we ons voorop gesteld doel, nadat we het geformuleerd hebben, los laten zodat we tot werkelijke creativiteit gaan komen?

Be Grateful to your Water,

Simon Schijf

Water Kan Meer

tel.: 072-8200217

We Communicate with Energy!

Lady Gaga en Polaroid

[ Peter J Simoons ] [ 12-Jan-10 12:15pm ] [ Message ] [ report spam ]

Een mooi recent voorbeeld van het streven naar Innovatie. Lady Gaga en Polaroid hebben een samenwerking aangekondigd op de CES in Las Vegas. Het combineren van twee totaal verschillende werelden kan zeer interessante innovatieve concepten opleveren.

Peter J. Simoons CA-AM

+31 6 1426 3593 • skype: psimoons

peter@simoons.comwww.simoons.com

Alliances • Collaboration • Networking

Zen or the Art of Morotcycle Maintenance

[ Peter van der Vaart ] [ 12-Jan-10 2:03pm ] [ Message ] [ report spam ]

Het wezen is scheppen.

De Nachtwacht is niet anders dan een paar kilo ouwe rotverf die je nu niet meer zou gebruiken, een stuk linnen dat nergens goed voor is een wat stukken in elkaar geflanst hout waar elek meubelfabriek de neus voor zou ophalen.

Het gaat om de combinatie van basale dingen die al naar gelang de vaardigheid ofwel kunst, of handwerk-meesterschap of gewoon gepruts worden genoemd.

Het is vaak de beoordeling, gerichtheid en/of kennis van de toeschouwer die de waarde van iets tot uitdrukking brengt.

En we doen daar dan vaak heel gewichtig over, bedenken nieuwe woorden en verwachten dat anderen ons daarin volgen.

Maar wat zo heel vaak niet gebruikt wordt, is het gezonde verstand (waaraan overigens in mijn beleving een bizar gebrek is imbt veel aspecten van ons samenzijn op deze planeet )

en de bereidheid en wil om je eens ergens in te verdiepen. Koppel dat aan een geinduceerd sociaal bewustzijnsdenken en je zult merken dat het afbreken tot de basics heel snel leidt tot een ontwapenende eenvoud. De kletsmajoors en majorettes vallen door de mand, de oorspronkelijken worden vaak niet begrepen of zelfs verguisd en het zooitje ertussen in is vaak wel gemakkelijk herkenbaar als je er moeite voor doet. Denk maar aan de aap en de gouden ring, velen zien de schittering van de ring en hebben de aap niet in de smiezen!

Ongelukig genoeg is er maar 1 enkele manier van denken mogelijk, en dat is de analytische.

Handelen volgens analytisch denken kan ook, maar ook nog volgens 1 andere menselijke eigenschap, emotie. je hebt dan gelijk de clash tussen mensen te pakken. De analyticus bregrijpt nog wel emotiegestuurd handelen, omgekeerd gaat meestal niet goed.

Nog 1 stapje verder en je belandt in het dierenrijk, dus instinctmatig opereren.

Goeie posting Sibren !

H.a.n.d.

Peter

Steve Wozniak over innovatie

[ Peter J Simoons ] [ 12-Jan-10 4:12pm ] [ Message ] [ report spam ]

Toeval bestaat niet en dus moest ik natuurlijk vandaag tegen dit interview met Apple co-founder Steve Wozniak aanlopen. Apple is een organisatie die veelal gezien wordt als de grote vernieuwer. Interessant in het licht van deze discussie is het stuk waar Steve Wozniak refereert aan Steve Jobs die altijd op zoek was naar hoe techniek reeds door anderen uitgevonden toe te passen in Apple producten. Bijna 4 minuten, de moeite van het kijken waard!

Peter J. Simoons CA-AM

+31 6 1426 3593 • skype: psimoons

peter@simoons.comwww.simoons.com

Alliances • Collaboration • Networking

@Peter

[ Simon Schijf ] [ 13-Jan-10 2:13pm ] [ Message ] [ report spam ]

"Ongelukig genoeg is er maar 1 enkele manier van denken mogelijk, en dat is de analytische. "

Peter nu suggereer je dat je niet denkt op het moment dat je kwaad, blij of verdrietig bent. Gegarandeerd dat je andere gedachten hebt wanneer je blij bent en daarmee tot andere oplossing komt. Die zelfde oplossingen je waarschijnlijk zal verwerpen op het moment dat je heel erg verdrietig wordt.

Overigens is analytisch denken niet slecht, want het beschermt ons tegen te wilde of niet doordachte plannen. Het wordt een probleem wanneer er alleen nog maar analytisch wordt gedacht en in een maatschappij als deze wordt veelvuldig een beroep gedaan op die manier van denken, met dus steeds dezelfde soortige uitkomsten.

Ik zou zeggen neem met een aantal mensen een borrel, ga tot diep in de nacht door, geniet van de flow die ontstaat, verwerp niets en maak elkaar groter. Wedden dat daar goede ideeën bij zitten die niets met analytisch denken te maken hebben?

Be Grateful to your Water,

Simon Schijf

Water Kan Meer

tel.: 072-8200217

We Communicate with Energy!

@Simon

[ Peter van der Vaart ] [ 13-Jan-10 10:19pm ] [ Message ] [ report spam ]

Denken en gedachten hebben , dat is niet helemaal hetzelfde.

Niet voor niets zegt men : even tot tien tellen ,als je boos bent . Dan is er geen sprake van denken doch van emoties die gedachten bepalen. Haten, liefhebben, kwaad zijn , ongelukkig zijn , geven wel aanleiding tot denken. Je kunt ook best nadenken over emoties en d egevolgen daarvan op je innerself of op je buitenwereld, maar dan ben je alweer aan het analyserend denken.

Ik denk dat er velen zijn die, net als bij schaken, maar een beperkt aantal zetten vooruit kunnen denken, en daardoor het spoor kwijt raken. De gedachten gaan als het ware rondzingen en terugbrengen tot de basics wordt dan te complex. Dan wordt instinct, gutfeeling zo je wilt de navigator van het handelen.

Twas wel een beetje diepig , maar ja, vooruit maar.

H.a.n.d.

Peter

Precies

[ Simon Schijf ] [ 14-Jan-10 9:27pm ] [ Message ] [ report spam ]

Je zegt het goed het zijn de emotiies die de gedachten aansturen. We denken bijna altijd (mediteren doet het stoppen maar voor de rest denken we of hebben gedachten). analytisch denken wordt aangestuurd door emoties die te maken hebben met het grens gebied tussen flight and de freze kant van angst.Het heeft tot doel dat we het moment gaan bepalen waar we en hoe we gaan handelen. Wanneer je niet naar een andere emotie toegaat dan blijf je denken zonder te bewegen. Een beetje aggressie doet je dan van he stoel komen( nu is het genoeg ik ga). Gedachte kronkels die altijd weer bij hetzlefde uitkomen zijn de ultieme gedachten die bij de emotie freze horen (def. volgens Lairy).

Be Grateful to your Water,

Simon Schijf

Water Kan Meer

tel.: 072-8200217

We Communicate with Energy!

Analytisch denken en open benaderen

[ Sibren vd Burgt ] [ 14-Jan-10 11:28pm ] [ edit ]

Wow, ik ben onder de indruk van de recente bijdrages van oa.deze blog. Dank allen daarvoor. Dit is zoals ik Ecademy als "broedplaats" voor ogen zie: open, eerlijk en met goede intentie.

Convergeren en divergeren binnen een situatie die ik bij klanten soms tegenkom

Eerste fase, convergeren

Vaak verzoekt een ondernemer/organisatie om een oplossing of doorvoering van een idee. Er komt dan een gesprek waarbij de ander aan mij wil uitleggen welke oplossing gemaakt moet worden.

Als ik met vragen probeer te achterhalen waarom voor deze richting/oplossing gekozen is ontdek ik snel welke afwegingen de ander gemaakt heeft. En die afwegingen zijn heel interessant, omdat hierin aannames nog eens boven tafel komen. Kloppen die aannames nog en zijn er beslisstappen genomen toen er nog en ander doel was?

Hierbij speelt analytisch vermogen een grote rol: alles afpellen tot twee elementen over blijven: de werkelijke reden van actie en het doel (of de wens), dat is wat mij betreft de essentie.

Hierbij zijn analytische vaardigheden erg belangrijk.

Tweede fase: dromen en richting bepalen

Nu de reden van actie en doel duidelijk zijn gaan we samen kijken welke weg het slimste en meest kansrijk is. In dit deel is dromen belangrijk. Kijk naar de meest ideale weg. Een korte spontane brainstorm werkt op dat moment heel sterk.

Na de korte brainstorm kan er (zoals standaard) getoetst worden en grote lijnen bepaald worden.

Dit deel kan je associatief, creatief noemen.

Hierna volgen nog meerdere stappen voordat er iets concreets op tafel licht, maar de "juiste mindset" is er en ieder is overtuigd dat er een veel waardevollere oplossing komt of is.

Groeten / Regards, Sibren

------------------------------------------------------------------------------

Sibren ontwerpt #onderscheidend | Sibren designs #distinctive

Strategy, communication, design | Follow me on twitter

Wow

[ Anke Grunefeld ] [ 15-Jan-10 8:35am ] [ Message ] [ report spam ]

Kom ik een week niet in deze groep, is er een interessante discussie ontstaan!

Helaas moet ik nu weg, maar ik kom nog terug om te kijken of ik nog een aanvulling heb.

Hartelijke groet, Kind regards,

Anke Grunefeld

Anke's blog

innovatie

[ Anke Grunefeld ] [ 15-Jan-10 3:04pm ] [ Message ] [ report spam ]

@Sibren,

Jouw werkwijze klinkt voor mij als een constante wisselwerking tussen ontwerper en gebruiker. Pas dan kun je tot een ontwerp komen dat goed past bij de gebruiker. Lever jij een 'compleet' product, of is de gebruiker vrij er in de loop der tijd dingen aan te veranderen?

Achter innovatie zit denk ik een behoefte aan efficiëntie, ontstaan uit veranderende behoeftes. En die zijn verschillend voor iedereen.

Kijk maar naar de verschillende sites die ontstaan zijn van waaruit je kunt twitteren. De originele site is het uitgangspunt, maar velen gebruiken andere sites/applicaties, omdat ze andere mogelijkheden bieden. Dat zijn dan combinaties van bestaande functionaliteiten voor andere internettoepassingen met twitter.

En omdat we niet allemaal creatief zijn op alle levensterreinen, is het handig als je voor de onderwerpen die je wat minder liggen gebruik kunt maken van wat anderen bedacht hebben.

Hartelijke groet, Kind regards,

Anke Grunefeld

Anke's blog

Precies Anke

[ Sibren vd Burgt ] [ 18-Jan-10 8:44pm ] [ edit ]

"Jouw werkwijze klinkt voor mij als een constante wisselwerking tussen ontwerper en gebruiker. Pas dan kun je tot een ontwerp komen dat goed past bij de gebruiker."

Je kunt het ook een iteratief proces noemen

Qua diensten die ik aanbied kun je grofweg verdelen in vier "producten. In de praktijk is alles maatwerk, maar ik merk dat klanten graag "houvast" zien (lees beheersbaarheid). Mijn contactpersonen in een organisatie geef ik graag middelen in handen om intern draagvlak te creëren voordat een project gestart wordt.

Diensten:

1. Bijzondere kwaliteiten (toegevoegde waarde) van een organisatie "her-ontdekken" en (weer) naar boven halen. Dat zijn vaak gesprekken met als resultaat: bewust zijn welke communicatie-kansen het meest potentie hebben

2. Tafelsessie om snel "gevoelige" issues te beslissen of om een communicatievraagstuk "op te lossen". De tafelsessie is gebaseerd op visueel commitment en gedeeld eigenaarschap.

3. Ontwerpen / concepten bedenken en realiseren. Daarbij is het eindresultaat iets tastbaars/bruikbaars en benaderd vanuit visuele mogelijkheden. Het overkoepelende "hogere doel" komt in elke middel terug. Hiervoor werk ik per project (indien nodig) met diverse aanvullende disciplines (experts, seniors) in het communicatieveld samen. Dienst 1 of 2 kunnen hieraan vooraf gaan.

Voorbeeld: website poster logo filmpje jubileumboeken presentatie beeldcultuur procesvisualisatie

4. Flowcreation.com (in ontwikkeling) Een onderzoek naar nieuwe producten waarbij ontwerpen als principe en het bevorderen van (SME) flow centraal staan. Ook hier werk ik van binnen de organisatie naar buiten. Het samen ontwikkelen is al een deel van het product dat ik aanbied.

Deze zomer is er minimaal één product uitgekristaliseerd. Vooropige opties zijn:

- training hoe je flow in de communicatie kunt krijgen

- een inspiratie-document / boek

- flow in communicatie als basis naar SME

- een verrassende samenwerking

- ....

Wat bij mij goed blijkt te werken zijn lange-termijn relaties en oplossingen.

Groeten / Regards, Sibren

------------------------------------------------------------------------------

Sibren ontwerpt #onderscheidend | Sibren designs #distinctive

Strategy, communication, design | Follow me on twitter

Standaardisatie combineren met maatwerk

[ Johan Trip ] [ 20-Jan-10 8:46am ] [ Message ] [ report spam ]

Deze discussie is gestart met:

We leven in een ontworpen en voorbedachte wereld.

Waar komt het punt als bedenker om te stoppen met ontwikkelen en de gebruiker verder laten denken?

In Nederland wordt bijna alles tot in de puntjes geregeld voor grotere groepen mensen, er is (bijna) geen vrije individuele toepassing mogelijk.

Volgens mij zou het beter werken als op een hoger niveau kaders worden gesteld waarbinnen je in regionaal / individueel verband tot maatwerk kunt komen. Zo kan een kader / basis collectief worden vastgesteld terwijl de uiteindelijke invulling individueel wordt bepaald.

Of met andere woorden gericht op het begin van deze discussie: de bedenker stelt een kader vast en laat de invulling over aan het proces dat plaatsvindt tussen gebruiker en ontwikkelaar.

Zo kunnen m.i. veel problemen in de maatschappij worden opgelost, is er toch enige structuur waarbinnen naar vrijheid kan worden gehandeld.

Johan Trip

Hoe meer regels, hoe minder aandacht ..

[ Hans Terhurne ] [ 20-Jan-10 9:26am ] [ Message ] [ report spam ]

... stelt Jaap Peters in 'Bij welke reorganisatie werk jij?'. Inderdaad Johan, hoe meer geregeld wordt voor grote groepen mensen hoe minder aandacht er is voor de zaken waar het echt om gaat. Als voorbeeld geeft Jaap een rotonde in Drente waar alle 86 verkeersborden werden verwijderd (overigens maar ten dele geplaatst om het verkeer te regelen, maar steeds meer om juridische aansprakelijkheid te regelen ...) en waar bewust de bestrating wat vaag werd gemaakt. Het gevolg: 50% minder ongevallen!

Bij mijn vorige werkgever heb ik het kwaliteitshandboek in de prullenbak gegooid en hebben de medewerkers zelf de (veel ruimere) kaders aangegeven die van belang waren voor hun werk. Het resultaat: veel verbeteringen in de processen, meer creativiteit, meer plezier en meer tijd voor de zaken waar het echt om gaat! Het gesprek met de ISO-auditor was wat lastiger ...

Te vaak heb ik ervaren dat de meeste mensen uitstekend in staat zijn met ruimere kaders om te gaan - ze genieten ervan .

Have a nice day,

Te vaak, Hans?

[ Anke Grunefeld ] [ 20-Jan-10 9:42am ] [ Message ] [ report spam ]

... of vaak genoeg om te weten dat dit een betere benadering is?

Leuk toch dat er wel organisaties bestaan waar de regels overboord worden gegooid en de eigen initiatieven en aandacht ruim baan krijgen.

Er is misschien wel een spanningsveld met kwaliteitscontrole, maar ik stel me zo voor dat de betrokkenen daar ook wel ideeën over hebben hoe dat gewaarborgd en in zekere mate ook controleerbaar is. Op een efficiënte manier uiteraard.

Hartelijke groet, Kind regards,

Anke Grunefeld

Anke's blog

Eigen verantwoordelijkheid en kennis. En Hilda's boek!

[ Wendi van Voorst ] [ 20-Jan-10 12:20pm ] [ Message ] [ report spam ]

kaders verruimen, regels verminderen, allemaal super! en met grote effecten!

Graag geef ik jullie nog een idee van hoe ik in de praktijk werk inzake de gedragsconsulten, met een voorbeeld.

De voorlaatste was een hond die in huis (vooralsnog) heel vriendelijk is, maar buiten een gevaar voor mens en dier. Neem van mij aan: echt gevaarlijk. In de test beet hij direct en zonder een spoortje aarzeling hond en mensenhand, schudden en niet loslaten. Ja, ik ben in mijn vak erg gelukkig met nephonden en handen... Wat is dan mijn advies? Zeggen dat ze hem moeten laten inslapen? Therapie erop zetten?

Moet ik dat eigenlijk wel voor hen beslissen? Het is immers hun hond...

Wat ik deze mensen biedt is mijn deskundigheid het dier in te schatten. Ik geef ze een diagnose, prognose. Risico analyse, mogelijkheden met kansen van slagen. Natuurlijk begeleid ik het proces, ook als mens, vooral als mens! Maar de beslissing ligt bij hen, de verantwoordelijkheid daarvoor ook. Mijn verantwoordelijkheid ligt in het verwerven en onderhouden van mijn kennis (en die moet breder zijn dan enkel hondengedrag!), precies waar ze mij voor inhuren. Daarnaast mogen ze van mij menselijkheid verwachten.

Met andere woorden: ik geef hen een kader, ik geef mijn visie opdat zij het zelf kunnen invullen. Ik beantwoord hun vragen. Maar ik geef ze de ruimte. En ik veroordeel NIET.

Vaak komen consulten neer op "vertaalwerk" tussen baasjes en hond, spoedcursusje hondengedrag en waarom hun hond is gaan doen wat hij doet. Handvatten voor het veranderen van het gedrag, tips. Uiteindelijk moeten ze het zelf doen, ik help hen er alleen bij, en zullen ze het ook zelf verder moeten invullen, op hún manier. In deze gevallen geef ik vooral kennis zodat mensen zélf verder kunnen. Ik geef ze de legoblokjes om mee te bouwen, maar ze hoeven van mij niet eerst de legoblokjes te maken. Die geef ik ze, als een pakket legoblokjes waarmee ze dat kunnen bouwen wat in hun situatie nodig is en dan houden ze ook nog wat blokjes over . Dat laatste is belangrijk, en het blijft evengoed maatwerk. Het biedt keuzevrijheid. Mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheden kunnen en mogen nemen. Die neem ik niet af, ik voeg liever iets toe zodat men die verantwoordelijkheid beter of gemakkelijker kan nemen.

Waarschijnlijk herkent één ieder die adviezen geeft zich hierin.

Maar dan het dilemma van Hilda een heel stukkie naar boven, over het schrijven van een boek en de risico's van het geven van tips voor bijvoorbeeld een kind met ADHD.

Wat je met een boek niet kunt doen is een diagnose stellen. En je hebt niet de controle over wie je boek leest en wat die persoon ermee gaat doen. Er kunnen dus tips oneigenlijk gebruikt worden. Je boek kan "verkeerd" (anders) gelezen worden. Er kunnen vreselijke dingen gebeuren door jouw boek. Want jij bent verantwoordelijk. Is dat zo? Ervan uitgaande dat je je boek uiteraard integer geschreven hebt (anders had je deze angst niet), hoever reikt die verantwoordelijkheid dan? Het is goed je te realiseren hoe het gelezen kan worden, hierdoor kun je zoveel mogelijk misinterpretaties vóórkomen, maar ze kunnen altijd ontstaan. Ik leer uit elk consult hoe ik overkom en of dat duidelijk genoeg is en neem dat mee naar alle volgende consulten. Groot voordeel is het tweerichtingsverkeer, wat inderdaad mist bij een boek. Hellep!! je kunt dus niet meer bijsturen...

Is dit een reden je boek niet te schrijven? Blijkbaar, maar ik denk dat het zonde is. Als je de verlammende (?) zorgen kunt omdraaien naar de gedachte dat juist doordát je je de risico's realiseert je een beter en duidelijker boek kunt schrijven dan wie dan ook, en het dus eeuwig zonde is als je het niet doet komt er die ruimte. Want denk eens aan wat je boek aan GOEDS kan brengen. In één alinea op dit forum weet je het mij al duidelijk te maken, dus laat staan als je een heel boek tot je beschikking hebt!  Je zegt het al zelf, nog voor je je posting over het boek doet: Maar zo nu en dan even de wereld loslaten en in mijn eigen tragere tempo leven is wel prettig. Dat zijn ook de momenten waarop ik beter in staat ben keuzen te maken in plaats van meerennen in andermans keuzen. En die wereld? Ach die draait toch wel door, ook als ik me er niet elk moment van de dag mee bemoei.

Laat niet teveel (het boek) los, maar wel genoeg om het boek met een gerust hart te kunnen schrijven. Het is zo zonde...er wordt al genoeg ongenuanceerde rotzooi geschreven met als gevolg precies datgene wat jou verlamt om eens iets goeds neer te zetten. Maar waar bemoei ik me eigenlijk mee?!? Het is jouw keuze, ik moet je de ruimte laten. Pffft....zo moeilijk is dat dus

Hartelijke groet,

(h)ondergetekende

Wendi van Voorst

www.shunka.nl: Huisdierengedrag, Educatie en Advies

www.diervriendelijkdiervoer.co... : (semi)biologisch diervoer in alle soorten en voor elke beurs

www.speelotheekvoordieren.come...

drentse rotonde

[ Wendi van Voorst ] [ 20-Jan-10 12:32pm ] [ Message ] [ report spam ]

Hans, weet je ook waar in ons' mooie provincie dat was met die rotonde? En wanneer? En of de borden er weer staan? En waarom dan eigenlijk?

Hartelijke groet,

(h)ondergetekende

Wendi van Voorst

www.shunka.nl: Huisdierengedrag, Educatie en Advies

www.diervriendelijkdiervoer.co... : (semi)biologisch diervoer in alle soorten en voor elke beurs

www.speelotheekvoordieren.come...

Mooi gezegd Wendi!

[ Anke Grunefeld ] [ 20-Jan-10 3:15pm ] [ Message ] [ report spam ]

En ik herken mijn eigen werkwijze er ook wel in.

Ik luister, stel vragen, geef soms informatie, maar dat is in mijn werk tamelijk minimaal (nou ja, behalve in de reïntegratietrajecten, waar ik de toepasbaarheid van wet- en regelgeving op de situatie uitzoek en communiceer).

Hartelijke groet, Kind regards,

Anke Grunefeld

Anke's blog

Koude billen?

[ Bas de Kruyff ] [ 09-Feb-10 3:15pm ] [ Message ] [ report spam ]

Er is een oplossing!! Jawel!! Een vriend van mij heeft nog kleine kids en komt dus geregeld in de baby-winkels. Tot zijn grote hilariteit trof hij daar een billendoekjes verwarmer. Opdat de kleine prins maar niet schrikt van de koude vochtige doekjes tegen zijn derriere. Wat een innovatie!!

Hartelijke groet, Best wishes,

Bas de Kruyff

Anker & Kompas - Partner in persoonlijke groei (Partner in personal growth)

Real Life Coaching - Coaching met beide benen op de grond


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een marketing & design afdeling voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer - privacy verklaring