Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Het Squash- en klantenseizoen begint straks weer: op welk niveau speel je mee?

aug. 18 2020
 

Ooit ben ik op een blauwe maandag met Squash gestart. Toen mijn dochter in de laatste jaren van haar basisschool zat, besloot ik het sporten weer op te pakken. 

Er was meer tijd beschikbaar om te committeren aan een sport. Dat was rond 2005 en keuze viel op Squash; de sporthal was heel dichtbij en het kost weinig tijd. Dat was toen de redenatie. 
In die tijd startte ik ook met mijn eigen design studio; de ontwerp-bureau wereld had ik na 7 jaar wel gezien en wilde direct zelf met klanten communiceren. Een nieuwe fase.

Squash bij de club hier in Haarlem was gewoon voor de ontspanning en ik heb 'maar wat aangeklooid'. Na een aantal jaren prutsen en pielen begon het toch wat te knagen; gaat ik ooit nog beter worden of blijf ik op het beginners-niveau hangen. Andere spelers werden beter en ik ontwikkelde niet echt. Plezier had ik wel, maar toch..

Uitgedaagd

Tot ik ooit gevraagd werd om in te vallen voor de competitie. Er veranderde iets; de verantwoordelijkheid voor resultaat kwam om de hoek kijken. En daar kon ik niet 'lichtzinnig' mee omgaan. Dus ging ik meer trainen en af en toe squash-trainingen volgen om de basics eens goed te leren.

Op een gegeven moment kon ik best een balletje slaan en won ook wel eens een competitiewedstrijd; hier en daar een losse flodder en vooral op wilskracht, maar ik presteerde wel!

Het lastige kwam in de fase hierna: hoe ga ik die losse techniekjes 'aan elkaar knopen' om in totaal beter te worden. Dus niet alleen de sneaky korte balletjes of de verrassende backhand waarmee ik de tegenstander kon verrassen, maar het totaalspel consistent te krijgen?

Verbeteren zonder iets anders te breken

Om op een volgend level te spelen, moeten alle puzzelstukjes (techniek, tactiek, snelheid) goed in elkaar vallen én alle stukjes moeten ieder sterk genoeg zijn aan de basiseisen van het nieuwe niveau te voldoen. De spelers van het hogere niveau pakken je zo op je zwakke plekken; als je wat steken laat vallen ben je direct de klos.

Dus weer squashles voor de skills en met teamgenoten trainen om de 'zwakke plekken' te versterken. Dat lijkt makkelijk, maar hoe weet je het verbeterproces te sturen zonder dat je iets anders breekt?

De trainer helpt onderzoeken waar de keypoints liggen 

Met squash is bijvoorbeeld indraaien erg belangrijk zodat vanuit de juiste positie het racket de bal raakt woordoor deze precies geplaatst kan worden. Maar je moet niet te vroeg indraaien, want dan sta je 'vast', of te laat indraaien, dan krijg je vaak een zwiepslag. En er zijn meer belangrijke punten:

  • Racket in goede positie (hoog houden, niet laten zakken)
  • Lichaam intunen naar de goede positie tov de aankomende bal
  • De bal continue met je ogen blijven volgen
  • Het racket tussen de bal en je lichaam houden
  • Racket in een rechte lijn bewegen (niet zwiepen)
  • Bal precies naast je pakken
  • Racket open houden
  • etc

Het lastige is om te voelen en weten op welke knop je moet drukken om in jouw situatie bijvoorbeeld de nauwkeurigheid in plaatsen van de bal te verbeteren. Beter kijken, racket in betere positie, of.. Daar kom je zelf moeilijk achter, maar een trainer kan je hierin helpen.

Nieuwe klanten

Zo werkt het ook met écht goede klanten krijgen via je branding, marketing en overtuigingsstrategie. Als je je 'level' hebt bepaald, moet je ervoor zorgen dat je positie, slagtechniek, timing en snelheid op de spelregels van dit niveau afgestemd zijn. Is er een zwakte in je communicatie naar klanten en prospects, dan kun je niet op het gewenste level die klanten werven en is alle moeite voor niets. 

Dan moet je weer 'een seizoen' op je oude niveau spelen; niet echt inspirerend voor jou en je medewerkers om bijvoorbeeld de groeispurt van je bedrijf (weer) uit te stellen.

Huur die 'trainer' in om je branding, marketing(contentdesign) en/of overtuigingsstrategie klaar te hebben voor het nieuwe ondernemers-seizoen. En blijf het hele jaar door topspeler met een eigen marketing design afdeling op afstand voor maar € 597,- per maand (maandelijks opzegbaar).


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: