Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Van Goos Geursen naar Dr. Cialdini

mei 27 2021
 

Ergens in 1987 las ik een boek van Goos Geursen, het had iets met semiologie te maken. De psychologische invloed van tekens raakte me en ben er toen verder in gaan verdiepen.

Door nieuwsgierigheid gedreven las ik ook boeken over het beïnvloeden van gedrag, en welke aantoonbaar succesvolle manieren er bestaan om mensen in een gewenste richting te sturen.

In de bibliotheken kon ik weinig verdiepende (wetenschappelijke) informatie vinden, maar ontdekte dat in de reclame al methodes werden gebruikt om koopgedrag te sturen. Dat wilde ik dus uitpluizen.

Kort daarna ben ik de reclame teken opleiding gaan volgen.

In 1990 starte mijn eerste jaar op de kunstacademie in Den Haag. Dat was andere koek; we alles bediscussieerden alles wat we zagen/maakten en werden gestimuleerd om na te denken waarom je wilt creëren en waar je je talent precies voor wilt inzetten. Reclame was not done, de vijand, de snelle geldjagers. Social geëngageerd zijn, vol idealen maar toch bescheiden blijven, daar ging het over.

Na mijn afstuderen in 1994 kwam ik bij diverse ontwerpbureau's te werken en langzamerhand richting 2000 werden de torenhoge muren tussen reclame bureau's en de ontwerpwereld langzaam aan afgebroken. Het geld werd belangrijker en de idealen leken opeens nogal suf.

Communicatie wordt rond 2012 vanuit wetenschappelijke hoek ook volwassen door de behaviour science; Dr. Cialdini als de Goos Geursen 6.0 zeg maar ;-). Mooi om te zien dat de behaviour science ook sociaal wordt ingezet, bijvoorbeeld om afval inzameling door burgers beter te laten verlopen.

Rond 2019 komt het thema van sociale engagement en vanuit idealen werken weer boven drijven; hippe reclamebureau's en zelfs banken doen noodgedwongen een beetje mee.

In de 18 jaar dat ik m'n eigen bedrijf heb, is er veel veranderd in de ontwerp en marketing wereld. Volgens iemand in ons bedrijfspand 'doe ik iets met computers en reclame'. Hoe je het ook noemt, de nieuwsgierigheid zoals in 1987 is gelukkig hetzelfde gebleven, een eigenschap waarmee ik mezelf en anderen mee kan blijven verrassen!


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: