Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Snel en eenvoudig meer winst, dat wil ik ook!

jan. 03 2009
 

We willen meer omzet. We willen voor iedereen vindbaar zijn op internet en daardoor onze omzet verhogen, en we willen vooral niet achterlopen op onze concurrenten! Waar beginnen we; Viral marketing, games en bloggen is hot, maar moeten we dan óók nog advertenties in kranten en magazines plaatsen?

Het is allemaal eenvoudig

Kosten van een advertentie in het vakblad zijn net zo hoog als de opzet van een eenvoudige website. Waarom neem ik niet zo'n kant-en-klare website? Gewoon alle toeters en bellen er standaard op (we willen immers niets missen). Vervolgens flink wat google adwords reclame erbij en klaar ben ik, toch?

Het kan ook anders

Het is goed om eerst een paar stappen terug te gaan, want waar komt de behoefte vandaan waardoor u direct naar internet te grijpt om uw omzetverhoging te realiseren? En levert de directe (beloofde) winst ook iets op voor langere termijn, zeg voor de komende 2 á 3 jaar? Of begint u elke keer weer het liefst bij nul.

Hoe pakken Nike, Philips en Mercedes het aan? Schoenen van Nike koopt u vanwege de schoen zelf, maar vooral vanwege de naam Nike. Een televisie van Philips koopt u niet alleen vanwege het design, maar ook omdat Philips van origine echt Nederlands is en bekend staat als een innovatieve organisatie.

Maar wij zijn niet zo groot als Philips, Nike en Mercedes!

Dat klopt, maar de aanpak is precies hetzelfde. Uw budgetten zijn waarschijnlijk niet zo groot, maar dat belemmert niet om een doordachte strategie uit te stippelen! U wilt met uw onderneming net als Philips een gezonde winst maken en een prettige organisatie zijn met goede toekomstperspectieven.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

In 7 stappen ziet u hoe u uw budget zo effectief mogelijk inzet voor uw doel(en):

1. Formuleer de doelstelling
Meer winst als doel voldoet niet, maar met welke dienst/product wilt u meer omzet behalen en op welke bijzondere eigenschappen heeft het product waarmee het het doel kan bereiken. Denk aan eigenschappen als een nieuwe visie, betere distributie, groter dekkingsgebied, hogere service, betere kwaliteit, (etc).

2. Omschrijf de doelgroep
Een omschrijving als iedereen tussen 15 en 35 jaar is veel te vaag. Hoe beter u uw doelgroep kunt omschrijven, hoe effectiever de groep te bereiken is.

3. Kijk goed naar de meerwaarde van uw organisatie
Uw organisatie is meer dan het product of dienst alleen. Als u goed kijkt naar uw personeel, werkwijze (zakelijk/maatschappelijk), kennis, ambities en uitstraling ziet u als snel wat uw organisatie bijzonder maakt (onderscheidend vermogen).

4. Koppel uw product/dienst aan de meerwaarde van uw organisatie (imago)
Zo bouwt u bewust aan uw imago én u richt zich op betere verkoop van uw dienst/product. Uw zorgvuldig bepaalde imago zorgt voor alle wenselijke effecten op langere termijn, de directe promotie van dienst/product voor een hogere verkoop.

5. Bepaal met de ontwerper/adviseur welke middelen het best bij uw doel passen
Nu is het zover dat u samen bepaalt welk medium het beste ingezet wordt binnen het beschikbare budget. Hierbij wordt het effect op korte en langere termijn in een visie meegenomen. Nu kan er pas echt verantwoord voor bijvoorbeeld een corparate weblog gekozen worden.

6. Laat een ontwerp maken door een goede designer
Een ervaren ontwerper kan nu het ontwerp realiseren. In het ontwerp wordt het (bestaande of nieuwe) imago ook verwerkt. Hierdoor ontstaat er een sterke relatie tussen uw organisatie en uw product/dienst. U heeft nu ook de goede tools om meerdere producten te laten ontwerpen en uw imago te sturen in de richting die u wilt.

7. Blijf consistent
Blijf aan uw imago bouwen. Ook nieuwe acties, ontwikkelingen en producten krijgen een plaats binnen het raamwerk van uw imago. Binnen enkele jaren is uw organisatie veel aantrekkelijker voor nieuwe en bestaande klanten, leveranciers en vooral nieuwe medewerkers. Een organisatie waarmee anderen graag verbonden willen zijn. Zeker in de tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk om een onderscheidend imago (door) te ontwikkelen. Zo groeit u effectief naar een hoger niveau!


Succes van een onderneming is niet alleen een goed product in een gelikt jasje, maar ook in een consistente, intelligente visualisatie van uw organisatie. Ontwikkelen van een visuele strategie lijkt iets voor multinationals, maar is voor kleine en middelgrote bedrijven net zo belangrijk en zeker net zo effectief. Bepalen van een korte én lange termijn-visie levert u veel op, zowel financieel als intrinsiek!

Effectieve visuele aandacht voor een prima prijs.
Naar website Sibren.nl


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: