Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Bedrijf eerst versus product eerst

jan. 24 2024
 

In gesprek met een ondernemer van een webshop met duurzame producten de vraag: Wat zet je nou als eerste op je webshop homepage?

Een belangrijke vraag, want qua attentiewaarde kan maar één element op de pagina het meeste aandacht vragen.
Hoe kun je je positionering slim kiezen zodat je niet te kopiëren bent en de belangrijkste klant juist jouw beste eigenschappen hoog waarderen? En hoe krijg je alles op de homepage die al zo vol is?


Laatst sprak ik ondernemer en die vroeg mij: "Ik heb een mooie moodboard voor nieuwe look en feel voor de website. Kun je er eens naar kijken?". Het is een ondernemer die een webshop heeft waar die dingen op verkoopt. Die zit in bloemen en bollen.

En daar staan nu een rij product op en ze wilden eigenlijk ook wel meer aan branding doen. Dan is de vraag, je hebt maar één homepage. De belangrijkste pagina. Wat ga je daarop zetten? Je producten, diensten of ga je meer branding erop aanbrengen? Dat betekent. Met branding bedoel ik, waar gaat je bedrijf over?

Waar sta je voor? Wat is je merkbelofte? Wat kun je? Wat maakt jou compleet anders dan anderen? Welke dingen zijn dat dan? Wat is je cultuur? Heeft daar wel mee te maken? Precies passen bij de doelgroep. Da's best een lastige. En toen heb ik aangegeven: je moet proberen te combineren. Kijk eens naar een webshop als Ikea.

Ikea heeft heel veel producten. Maar ondertussen vertellen ze wel iets over de sfeer en waar Ikea voor staat. Je ziet dat het snel te maken is. Het is qua prijs laag geprijsd, dus je hoeft niet schuldig te voelen als je het weggooit, kun je nieuws kopen. Het ziet er redelijk trendy uit.

De foto's zijn netjes, het is allemaal heel netjes gedaan. Hele lichte site, maar niet super designy want dat is weer heel duur. Bij Ikea ontwerpen ze een ding goed, heel functioneel en dan wordt het in grote schaal gemaakt. Deze webshop verkoper dus geadviseerd: ga combineren. Nu worden alleen producten aangeboden.

Ga ook kijken: Hoe krijg je die branding? Wat is de tone of voice? Wat is de doelgroep? Hoe wil je de doelgroep aanspreken? Maar ook waarom koopt de klant tot nu toe niet? Wat maakt jouw bedrijf heel anders dan andere bedrijven? Welke elementen zijn dat? In dit geval een duurzaam bedrijf.

En wat is het dan? Wat vind je daarvan belangrijk? Welk aspect heeft de concurrentie die ook duurzaam is? Weinig concurrentie nog, maar komt eraan. Binnen die dat duurzame, wat is dan in jullie organisatie heel specifiek? Kunnen we dat uitlichten? En waar zit dan de meerwaarde waardoor klanten graag extra willen betalen? Verduurzamen snapt iedereen.

Dat is vaak prijziger ook. Het gaat langer mee en je zorgt dat de productieprocessen de natuur niet negatief beïnvloed, en de mensen niet. Welk aspect zit in jouw organisatie dat heel bijzonder is? Wat andere eigenlijk niet zo goed kunnen. En wat de klanten heel sterk waarderen waarop ze je zouden kunnen kiezen. Preferentie.

Daarnaast heb je natuurlijk de product. Je hebt de product features. Tot nu toe zitten ze op alleen nog product features voordelen van een product. Nou het is prijziger dus ja, is het de enige manier om te concurreren als je naar prijs kijkt? Zijn er andere duurzame aanbieders? Daar moet je ook in onderscheiden.

Wat zijn dan de features? Wat maakt het anders dan anders? En dan kun je natuurlijk teruggrijpen naar stel voor, je doet iets in bollen en het wordt duurzaam gekweekt met hele goeie grond. Je kunt natuurlijk de link leggen dat deze bollen door de goeie grond langer meegaan dan reguliere bollen en vergeleken met andere duurzame, deze veel beter bestand zijn tegen allerlei ziektes omdat al veel meer ervaring is.

Het bedrijf draait al zes jaar en we concurrenten zijn maar twee jaar bezig zeg maar, dat kun je gaan uitlichten. Dus naast gewoon goeie foto's sfeer en styling die passen bij de doelgroep benadruk je ook in de product features één, twee dingen die anderen gewoon niet hebben en niet kunnen doen. En hetzelfde doe je ook voor je organisatie branding.

En zo kun je gecombineerd iets unieks neerzetten wat moeilijk te kopiëren is. Heel specifiek, ook bij jouw cultuur, bij jouw bedrijf horen en erg gewaardeerd wordt door klanten die daar graag voor willen gaan betalen. Nou dat was zomaar een gesprek dat ik met ondernemer heb. Er zit natuurlijk hele methodiek achter, maar dit zijn wel belangrijke keuzes die je maakt.


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: