Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

De look & feel van je merk is een mijnenveld

dec. 03 2019
 

"Ik wil graag een eenvoudige 1-page website die past binnen onze merk-familie."

Dat is een vraag die ik onlangs van een klant kreeg. Het ging om een nieuwe dienst die de klant onder een submerk wil aanbieden. Het is geen groot nieuw product, maar wel eentje die moet meeliften op de overkoepelende merknaam (hoofdmerk). Sterker nog, ze leveren de dienst al (als bijvangst op hun hoofdmerk), en willen de dienst nu expliciet gaan aanbieden onder een 'echt' label. Promotie hoeft er niet mee gemaakt te worden, het moet wel online vindbaar zijn voor potentïele klanten.

In de debrief met de klant ben ik ingegaan op de betekenis achter "eenvoudig" voor deze website, om te achterhalen wat de klant nu werkelijk nodig heeft. Wat bleek: "eenvoudig" zat hem in klein van omvang. En daaraan gekoppeld de perceptie dat een eenvoudige website lager geprijsd is.

Dat is in de regel natuurlijk zo, maar er is een interessante ondergrens. In dit geval: wanneer voldoet de website nog aan de 'regel' dat het moet aansluiten bij het bestaande hoofdmerk?

Cartier en Lucardi combineert niet lekker

Deze ondernemer maakt een denkfout als het om merkontwikkeling en reputatie gaat. Aan de ene kant wil hij de waarde uit het hoofdmerk halen door van de naamsbekendheid en vindbaarheid te profiteren, maar de 1-pager website moet zo eenvoudig mogelijk; zonder de kwaliteit van het hoofdmerk te respecteren.

En daar gaat het mis: je kunt prima op de merkwaarde van het hoofdmerk leunen, maar als je dat doet, gebruik voor het submerk dan dezelfde kwaliteit en basis- look & feel als het hoofdmerk. In dit geval is dus een styling nodig die de basiskenmerken van het hoofdmerk in zich heeft, maar wel met onderscheidende elementen waaruit duidelijk wordt dat het een aparte dienst verkoopt en een submerk is.

Stel dat je een Lucardi website of winkel neemt en het logo inwisselt voor die van Cartier, dan weet je dat de prijs, presentatie en beleving niet klopt.

Ontdekken

Het is erg interessant om met de klant samen te 'ontdekken' welke styling, tone of voice en belofte het beste bij je website en merk past. In welke gevallen je beter in je merk kunt investeren en de situatie waar dat zonde is omdat het niet bijdraagt aan de merkbeleving of reputatie.

In een Discovery workshop krijgen we snel helder welke insteek qua styling en branding het beste past.


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: