Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Customer Life Cycle van een SaaS bedrijf

mrt. 04 2018
 

Offline en online marketing lijken erg op elkaar. De basisprocessen zijn gelijk:

  • Aandacht vragen en awareness
  • Van activatie en trials naar betaalde klanten
  • Klanten blijven bedienen
  • Doorverwijzingen verkrijgen

Bij SaaS zijn de matrix veel sneller te beïnvloeden, de parameters voor groei zijn kun je stuk voor stuk onderzoeken. Dat kost wel veel tijd, maar het is gestructureerd aan te pakken. 

Een grote vijand: veranderlijkheid. 

Het is vaak een uitdaging welke data invloed heeft op een bepaalde parameter. Vaak blijken aannames toch niet te kloppen en is stuurbaarheid lastiger dan gedacht.

Een goed lopende sales/marketing set-up kan zomaar tot stilstand komen. Goede skills en goede methodiek om al experimenterend je cyclus te verbeteren zijn ook waardevol als er een terugval te zien is. Je kunt dan makkelijker onderzoeken welk onderdeel van je marketing/sales keten aangepast moet worden. Met experimenten test je de aannames voor 'schade herstel'.

Zuiverheid van data

Daarnaast kun je veel data hebben, maar hoe betrouwbaar en zuiver is dede bron? Als je data van mindere kwaliteit gebruikt, worden je resultaten minder en minder betrouwbaar en realistisch. De fouten worden flink uitvergroot.


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: