Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Intrinsic flow + workflow = cashflow

jan. 05 2012
 

Nieuw jaar, voornemens, plannen, wensen. Voor het nieuwe jaar zijn er genoeg verbeter punten, dus werk aan de winkel!

De vraag is, hoe zorg je dat je voornemens ook werkelijkheid worden? Vorig jaar is het ook niet gelukt, dus waarom zou het dit jaar wel lukken? Herkenbaar: vorig jaar ben ik gestart met het opbouwen van een team om te zorgen dat Sibren ontwerpt meer volume en een brede (online) dienst kan aanbieden voor klanten. Van eerste opzet van een website tot en met het updaten van de content, zoals blogs. Ik wilde het bedrijf laten groeien en toch zelf de dingen blijven doen waar ik het meeste energie van krijg.

Tijdens het opbouwen van het team heb ik aan names gedaan en ben van omzet prognoses uitgegaan. En eigenlijk is het anders gelopen dan ik dacht: volume is slechts met zo’n 120% toegenomen terwijl de ook een tijdsinvestering nodig was om een goed werkende workflow op te zetten.

Slecht nieuws zou je denken.

Nee dus, de cashflow is juist omhoog gegaan...

Het heeft even geduurd voordat ik doorhad hoe dat is gekomen. Er zijn enkele belangrijke dingen gebeurt:

1. Door de focus op groei en een goede balans in product én workflow heb ik diverse beslissingen “als vanzelf” genomen omdat ze bij de beoogde groei horen. Bijvoorbeeld: aandacht gericht op klanten die het bedrijf ook verder brengt op langer termijn door bijvoorbeeld bijzondere kennis, overeenkomstige doelgroep of omdat het een mogelijke samenwerkingspartner kan worden.

2. Team samenstelling afgestemd op gedeelde waarden, kennis en ambitie. Project communicatie is door teamleden online toegankelijk en direct verweven met de bestaande projectadministratie.

3. Klanten die ooit vanwege de voordelige prijs aan Sibren ontwerpt verbonden zijn geraakt, kregen een andere prijsstelling en werkwijze aangeboden (met hoger kwaliteitsniveau).

4. Aanzuigende werking: Door aan (nieuwe) klanten te vertellen over het team en het aanbod, hebben bedrijven binnen de “core” doelgroep nu eerder belangstelling. Het betreft bedrijven die geen gestructureerde communicatie-afdeling hebben en wel de communicatie-flow op orde willen hebben.

5. Afstotende werking: nieuwe bedrijven die niet binnen de core doelgroep behoren geven zelf al aan dat ze een partij zoeken die bij hen past (natuurlijk verwijs ik door).

Juiste focus, meer cash

Door te focussen op mijn intrinsieke flow en het afstemmen van de workflow is er een betere “match” tussen meerwaarde die geleverd wordt en de meerwaarde die de klant ervaart. In theorie klinkt het logisch, nu het in cijfers onderbouwd wordt is het werkelijkheid geworden.

.


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: