Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Think different to Act different

sep. 03 2011
 

Apple voert al heel wat jaren de sterke slogan "Think different". Mijn eerste gedachte was: je kunt bereiken wat Apple bereikt als je anders denkt. En Apple inspireert mij anders te denken door een briljant product aan te bieden. 

Je kunt ook denken: Nu heb ik het juiste gereedschap om zelf creatief te zijn, een ander resultaat te halen. Er zijn veel interpretaties mogelijk. Het sterke is dat alle interpretaties het juiste effect hebben: het stemt je prettig en het voelt bijzonder.

Deze effecten van de slogan vinden plaats aan de oppervlakte, het werkt direct. Maar hoe is Apple tot zoiets gekomen? Waarom deze slogan?

Act different to Think different

Anders denken, out-of-the-box, andersomdenken en andere 'technieken" veranderen wel de gedachtes maar niet de acties, dat werkt niet vanzelf. Er verandert pas werkelijk iets als je anders handelt. Anders denken is lokaal (bij jezelf), anders handelen heeft impact op je omgeving. En dat is wat Apple wil en ook zelf gedaan heeft.

Het doel is dat gebruikers anders zijn gaan handelen: het gebruik van de iPad en iPhone hebben invloed op hoe we aankopen doen (apple store). En dat is het werkelijke doel: beïnvloeden én sturen van het gedrag van je klanten.

Ik ken weinig bedrijven die klanten aangenaam verrast met hun product en vervolgens de executie ook compleet tot in detail strak blijft regeren. Daardoor blijft de aandacht 100% op het product gericht, de aankoop en marketing (gevoel). En om dat gevoel te stimuleren is alvast bedacht hoe je je mag voelen als je het product gebruikt.

Act different to achieve your goal

Als je wilt dat klanten zich anders gaan gedragen, moet je eerst weten wat je organisatie nu precies zo bijzonder maakt. Hoe gedraagt de organisatie zich en waarom passen bepaalde producten juist zo goed bij het bedrijf. Act different moet in de organisatie een belangrijk topic zijn om Think different ruimte te geven.

En wees eens eerlijk, jij droomt toch ook wel eens van een gigantisch succes zoals Apple...


Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: