Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Hoe Giel Beelen voor meer winst in jouw organisatie zorgt

nov. 28 2011
 

Elke bedrijf heeft een goede radio dj nodig!
Plaatje, praatje, plaatje, gesprekje, een paar grappen tussendoor. Je kent ze wel, Giel Beelen, Koen en Sander, Ruud de Wild, Claudia de Breij. Allemaal presentatoren die op een of andere manier een eigen stempel op het "uurtje radio" drukken. Ze zijn aan de ene kant een persoonlijkheid, maar vertegenwoordigen ook een intentie van een programma en vaak ook de cultuur van een omroeporganisatie. Er zijn ook wat meer "serieuze" presentatoren op bijvoorbeeld 4FM zoals Maartje van Weegen, Jan Rot en Hans Haffmans. Ingetogen, of zoals Jan Rot meer uitgesproken over zijn voorkeur en hartstocht. Binnen de doelgroep van klassiek liefhebbers zorgen zij voor verbanden, verfrissingen en stellen vragen over en met de muziek. Aan elk programma geven de radio dj's een eigen invulling, een eigen karakter en gezicht. Alleen kale plaatjes draaien is niet onderscheidend genoeg in de connected wereld van 2011. Kijk eens naar diensten als Spotify, iTunes, mp3, etc, etc. Alle muziek die je wilt horen is direct voor je beschikbaar - zoveel en zolang je wilt.
Waarom wordt er dan nog naar de radio geluisterd?
De presentator slaat een brug tussen het "plaatje" en jouw als luisteraar. Kijk eens naar Giel Beelen die duidelijk een voorliefde heeft voor meer alternatieve directe muziek. De plaatjes die hij draait worden fantastisch ingebed met enthousiasme en geeft de artiest een kans om bij "het publiek" bekend te worden. Dat is een enorme meerwaarde die door het programma gecreëerd wordt.
Ja maar wat heeft dat met mijn organisatie te maken?
Alles! Hoezo? Stel jouw organisatie heeft diverse producten die aan je doelgroep aanbiedt. Je doet je uiterste best om de klant aan het product te "binden" door uitstekende kwaliteiten en service te verlenen. Wat gebeurt er? De klant heeft jouw product-cyclus doorlopen en is "klaar". Voor de klant is jouw product tot een eind gekomen en gaat verder. Bijvoorbeeld: de telefoon is verkocht, je hebt diverse gadgets erbij aangeboden en verkocht. Super, klant blij - jij blij... En toch is de klant relatie voorbij terwijl je ook telefooncentrales verkoopt, én diverse telefoon services.
Zonder radio DJ verlies je omzet
Stel nu voor dat je bedrijf een DJ in dienst had. Iemand die het verhaal van je bedrijf vertelt. Zie laat zien dat de losse producten een handige relatie met elkaar hebben. Dat alle producten met denkbeeldige lijm met elkaar verbonden zijn. En dat alle producten doordrenkt zijn met de bedrijfsvisie. Je heb een aansprekend verhaal over je bedrijf, en in dat verhaal komen jouw producten voorbij. Alles past naadloos in elkaar en je hebt een podium waar je klant van harte welkom is. Daar kan de klant ervaren wat de mogelijkheden zijn als je meerdere producten afneemt. Laat de klant aan de "meerwaarde van je producten" ruiken, voelen.
Get real, wij hebben geen functie voor een "radio DJ"!
Dat hoeft ook niet één functie te zijn. Stel dat je het bedrijfsverhaal toegankelijk maakt door het in tekst en beeld weer te geven. Zodat het in en buiten je organisatie verspreidt kan worden. Dan kun je het "als een Viral" inzetten. Zelf kun je het verhaal gebruiken om het vanuit jouw bedrijfsfunctie in te zetten. Bij Sibren ontwerpt zijn we ons eigen verhaal ook aan het ontwikkelen en deze blogposting is daarin een bijdrage. Natuurlijk hebben we ervaring met het versterken van merken door tekst/beeld concepten, nu zetten we ons eigen verhaal in onze eigen organisatie in. Practise what you preach... Sibren ontwerpt is een kwaliteits ontwerpbureau met een 100% digital team.


Geschreven door: Admin

Admin


Overtuig sneller door: