Upgrade je MarketingCom met extra overtuigingskracht

en maak van de leukste klant ook de best betalende klant

Direct je opgefriste strategie toepassen door online workshops

jan. 02 2015
 

In 2009 ben ik met online samenwerken begonnen. In de studio gebruik ik de Adobe Master Collection software, en daarin zat toen een online screensharing tool: Adobe Connect. Het bleek superhandige software te zijn en besloot het serieus in te zetten.

De eerste keer dat ik screensharing bij een internationale klant toepaste, was geweldig. Hoofd marketing riep zijn collega's om mee te kijken op zijn scherm. "Look, Sibren is adjusting the design from the Heemstede studio, lóók, it is actually moving!". Het was hilarisch.

Het bleek dat screensharing vooral in de laatste fase van designs enorm veel meerwaarde heeft. De laatste afstemming van een website, brochure, poster, logo of ander design kunnen direct online afgestemd worden. Het scheelt de klant veel tijd en het geeft hem een gevoel van directe controle. En binnen no-time was er een final akkoord op een design.

Impact van screensharing in de praktijk

Afgelopen periode heb ik gemerkt dat het ook goed werkt bij online (workshop) sessies. Met klanten van het 9 maanden programma of van de Strategy Edition. Ervaring leert dat wel goed is om klanten eerst live te spreken. Live contact met elkaar is de allerbeste manier van communiceren. Dé mogelijkheid om met alle zintuigen elkaar kritisch te bevragen en een goed gevoel te krijgen. Of juist niet.

Wat ik anders ben gaan aanbieden door online schermdeling:

  • Vaker inzetten van mindmaps - Novamind - om de oefeningen onscreen te doen.
  • Doordat meetings online, is het makkelijker om meerdere sessies in te plannen.
  • Soms is het handig om even de klant te laten zien hoe bijvoorbeeld een CMS van een website werkt. Dan 'bestuur' ik gewoon even zijn beeldscherm. Met toestemming van de IT beheerder natuurlijk.
  • Klanten in het programma kan ik een kortere wachttijd op een 'spoedsessie' beloven.

Tijdens het strategie traject ontdekt de klant hoe hij het geleerde precies toepast in de praktijk. Een extra sessie om de bevindingen en uitdagingen bij te sturen is snel zonder poespas ingepland en gerealiseerd, zodat de klant sneller accountable wordt voor zijn eigen nieuwe aanpak.

Voordelen van samenwerken op hetzelfde scherm

Online samenwerken heeft veel voordelen. De onderstaande hebben de hoogste impact:

  • Met online screen meetings heb ik de ervaring dat je sneller tot de kern komt, het spaart dus tijd uit. Van de klant én van mij.
  • Omdat het visueel is én met audio ontstaan er minder snel misverstanden dan bij telefoneren of telkens heen en weer mailen.
  • Ik heb klanten die de hele wereld over vliegen. Ik hoef niet te weten waar de klant is op het tijdstip van de meeting. De klant zorgt alleen dat hij online is op het afgesproken tijdstip.
  • Het is eenvoudig extra deelnemers op andere locaties gedeeltelijk of tijdens de gehele meeting toe te voegen.
  • Na afloop zijn de teksten van Mindmaps en digitale documenten her-bruikbaar om direct in de praktijk te gebruiken. Niemand hoeft iets over te typen.

Met goede beproefde software, in mijn geval Timeviewer, is elk device geschikt voor online sessies. Het geeft geen gedoe voor de onervaren gebruiker en het werkt heel goed. Mijn ervaring is dat Skype en Google Hangouts te veel storingen geeft of niet handig genoeg is om met verschillende klanten te werken.

Online werken geeft je vrijheid en snelheid

Internet en software tools geven vrijheid om agile samen te werken én geeft je meer grip op hoe een traject zich ontwikkelt. Terwijl je nieuwe kennis toepast in de praktijk kun je gewoon door blijven leren en bijsturen.

Wil jij ook voordelen van online leren en samenwerken maximaal benutten? En ben je benieuwd hoe het samen werken aan een opgefriste strategie, propostitie of (internet) design werkt?

Kies dan uit de 3 manieren van GRATIS kennnismaken in jouw stijl. Ik beloof je dat je verrast zult worden.

You decide!



Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >



Overtuig sneller door: