Meer zichtbare toegevoegde klantwaarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, web en grafisch design

nov 02 2011
 

noten-muziek_550.jpg

Een vraag waar klanten regelmatig mee zitten is: hoe creëer je een gedrukte of elektronische bedrijfs brochure?

Je kunt het onmisbaar vinden of niet, modern of een passé communicatiemiddel. Zoveel mensen zoveel meningen. Uiteindelijk zijn alle communicatiemiddelen een emotioneel transportmiddel van een boodschap, het bedrijfs verhaal dat de juiste richting en focus krijgt door de visie van de directeur of de CEO.

Belangen

Zo'n brochure komt op een bijzondere wijze tot stand. Vaak is het een krachtenveld van belangen die in een paar pagina's bijeen komen, een pittig krachtenveld. Ieders belang moet in die ene brochure terug te vinden zijn: de visie van de directeur of CEO, de cultuur van de afdelingen, het bestaansrecht van de organisatie, meerwaarde voor de klant en versteviging van het merk. Eigenlijk is het redactioneel en conceptueel samenstellen van een bedrijfs brochure een wespennest: het moet aan nogal wat wensen voldoen en tóch onderscheidend zijn. Dat is immers de reden dat wij als digital bureau ingeschakeld worden: het creatief re-dirigeren van het muziekstuk zodat iedereen er iets mee kan.

Initiator

Als richtinggever is de CEO of directeur vaak initiator. Deze voelt aan wanneer het tijd is voor de brochure, wanneer hij er moet zijn, zijn visie is hierin leading. Hij kan het ook goed motiveren binnen de directie en creëert de juiste “mood” om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Afhankelijk van de leider stijl gaat hij de organisatie aansturen, zijn idee en verhaal vertellen en vooral aangeven hoe urgent het is. Het moet immers tot (top)prioriteit worden aangemerkt, anders gebeurt er niets.

Op dit punt wordt ons team door de klant betrokken om mee te denken met de hoe-vraag: Sibren, hoe zorgen we ervoor dat de brochure mooi wordt, én op tijd geleverd. Oh ja, wat adviseer je qua aanpak?

De noten, muzikanten en het muziekstuk

Dan start voor ons de opdracht die we onszelf stellen: zorg dat je de visie van de directeur scherp op het netvlies krijgt én stem ondertussen af op de leidinggevenden die in de praktijk werken.

Gaandeweg formuleer ik de vragen die relevant zijn voor de bedrijfs brochure. Meestal is het mogelijk om voor 70 tot 80 procent zelf achter de antwoorden te komen. De overgebleven open vragen gaan we geclusterd aanbieden aan de “materiedeskundigen”. Eén van mijn vragen is bijvoorbeeld: “En waar is de klant, wie vertegenwoordigd die precies?”. Soms zijn kleine interviews op de werkvloer handig, een andere keer sturen we een tekstschrijver op pad.

De leiding gevenden plaatsen het belang van hun team(s) voorop en geven vaak brokken ”ruwe” informatie aan ons door om te verwerken. In feite zijn zij de “muzikanten” die noten produceren. De nieuwe bedrijfs brochure wordt opgebouwd uit die noten en gecomponeerd tot een helder klinkend muziekstuk. Soms met een “solo”, soms een kwartet, soms een symfonie orkest.

De gastdirigent

Bij Sibren ontwerpt bepalen we of de “losse noten” de kwaliteit in zich hebben om mee te doen in het muziekstuk. We gaan net zolang verder met de juiste noten verzamelen en bedenken, totdat én de directeur/CEO én de leidinggevenden zich erin kunnen vinden. En wij moeten natuurlijk bepalen hoe de juiste kwaliteit bereikt wordt. Soms zetten we een beslis workshop in om vaart in het proces te houden en om consensus te krijgen.

En dan is het moment om de de noten als werkelijke muziek te laten klinken. Wij bedenken een idee in (bewegend)beeld en taal waar de stakeholders zich in thuis voelen en tegelijk geprikkeld worden.

De try-out en tournee

Het magische moment is wanneer zowel de visie (van de directeur) als de helderheid van hoe het werkt (leidinggevende) in die paar pagina’s samen vallen. Hier is bepaald hoe de belangen, visie en beoogde klant beleving bij elkaar komen. De try-out is goed ontvangen, nu komt de “echte” uitvoering, de tournee. Het is tijd om aan de wereld te laten horen hoe het muziekstuk klinkt. De sales afdeling tuigt het podium op en maakt klanten deelgenoot van de uitvoering.



Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Na een studie aan de Kunstacademie in Den Haag heeft Sibren van 1996 tot en met 2004 bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen vermarkten.

Het team van de ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een marketing & design afdeling voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer - privacy verklaring