Beste klanten door maximale toegevoegde waarde

overtuigingsstrategie, (SaaS) marketing, UX en visual design

feb. 04 2013
 

Het is binnen je organisatie hard werken om aandacht van nieuwe klanten te krijgen. Je hebt de mooiste producten, en toch is het lastig klanten aan te trekken. Je team heeft net een training gevolgd hoe je de klantvoorkeur kan verkrijgen, maar er is domweg geen aandacht genoeg, er wordt niet eens naar je producten gekeken!

Als je aandacht wilt moet je opvallen. Het heeft geen enkele zin op op te vallen om het opvallen. Adverteren in de lokale krant, advertenties plaatsen over hoe goed je producten zijn, vele beurzen aflopen enzovoort.

Het voelt erg als leuren, de hoop dat iemand naar je gaat luisteren. Ook als je een nieuwe product op de markt brengt moet je overtuigingskracht hebben om met potentiële klanten in contact te komen.

Je merk is te stoffig

Als je merk bij je kernklant het keurmerk ‘stoffig’ krijgt, zal het nooit iets worden. Wie wil een afspraak met een bedrijf dat net doet alsof het nog 1999 is? Klanten willen pas tijd aan je besteden als ze zich begrepen voelen en als ze zich aangetrokken voelen. Er moet iets aantrekkelijks zijn waardoor er aanleiding is om iets mee te maken, erbij te horen. Alleen dan ontvangt je organisatie aandacht die nodig is om met je producten kennis te maken. Anders gaat het nooit lukken om goede omzet in uw organisatie te krijgen.

Een merk heeft een inspirerende ‘waarom’ nodig om aandacht te verkrijgen

Klanten willen erkenning en inspiratie, een stap verder komen. Erkenning voor de problemen waar hij mee zit en een mooi richtpunt, een dosis hoop. Die kan heel goed gegeven worden door een krachtige visie van een organisatie, het waarom.

Als je een goed verhaal hebt, is het makkelijker om de aandacht van je kernklant te krijgen. Ze raken nieuwsgierig naar hoe je invulling geeft aan ‘het waarom’ en willen erbij horen. En klanten willen ‘likeminded’ mensen ontmoeten, en dat kun je met je merk een heel mooie invulling aan geven.

Smelt je merk en het ‘waarom’ tot één deelbaar kernverhaal in tekst en beeld

Het is kostbaarom je merk op alle kanalen in te zetten. En waarom zou je? Als je het krachtige verhaal, het ‘waarom’ hebt kun je het goed inzetten in bijvoorbeeld netwerken, seminars, meetings, workshops, en vele andere vormen.

Opvallen met een eigenschap die jouw organisatie ongewoon maakt, een kenmerk of eigenschap die uit de kerncompetenties voort komt. Je benut daarbij het ongewone maximaal, valt ermee ALLEEN op bij de belangrijkste klant. Zo trek je de beste klanten aan en kun je makkelijker groeien met waar je het beste in bent.



Geschreven door: Sibren van der Burgt

Sibren van der Burgt

Van 1996 tot en met 2004 heeft Sibren bij de top-ontwerpbureau's van Nederland ervaring opgedaan met corporate klanten zoals NS, ABN-AMRO, Rabobank en Visa. In 1996 had hij de eerste website al in de lucht op sibren.nl. Toen moest hij nog aan klanten uitleggen wat 'het internet' is en hoe je de website op je computer kon 'toveren', Google was er toen nog niet.

Met zijn digital design-minded achtergrond helpt hij sinds 2005 bedrijven in de (software) technology, financial markets en maakindustrie om hun diensten on- én offline makkelijker te kunnen verkopen.

De ontwerpstudio ontwikkelt samen met de klant een klant-overtuigings-strategie én realiseert de praktische invulling hiervan met marketing en design.

Meer over Sibren >


De beste opties om klanten sneller van je toegevoegde waarde te overtuigen:


Sibren Strategy & Design is een Full Service marketing & design buro voor Business to Business bedrijven in Finance, Technologie en de maakindustrie

© Sibren Strategy & Design - 2006 - - tel: +31 (0)23 540 61 80 - algemene voorwaarden - disclaimer